Ironman 2010

 

2a plats på SM i triathlon långdistans Herrar 35-39. Jag är helt nöjd med den placeringen utifrån årets förutsättningar. Det var 20 bästa tiden totalt på SM. Mitt mål är ju dock att gå in på topp-10. I år körde jag på 9.36 timmar, men jag skall under 9 timmar blankt – vilket år som helst… I år var det 5 personer som var under 9 timmar. Jag har klart mer att prestera, i år gick genom tävlingen ”på rutin” och fick ändå ”silver” i H35-klassen.
5 dagar innan hade jag krashat rätt ordentligt när jag cyklade downhill i Sälen, så det var oklart till dagen innan om jag skulle klara av att köra tävlingen eller inte. Jag slog i ryggen riktigt hårt, så jag trodde faktiskt jag hade brutit något. Men efter läkarbesök, Voltaren och 5 dagars vila var det ”bara” det att jag inte kunde dra djupa andetag, eller röra ena axeln fritt… (dock 2 saker som är bra att kunna vid en Ironman… )
Förhållandena var suboptimala, men som alltid lika för alla. 14.5 grader i vattnet, och 10 m/s vind, men fint väder och 20 grader varmt.
Simningen (3900 meter) var som alltid kaotisk, med min skada var jag faktiskt lite orolig. Svårt att andas av skadan, chockeffekt av det kalla vattnet, och 700 personer som skall runt en bana samtidigt. Jag funderade allvarligt på att bryta på första varvet av 4. Jag fick nämligen inte luft! Men på andra varvet gick det bättre. Ur vattnet kom jag som 48 man. Inte helt bra.
Cyklingen (18 mil) gick bättre. Jag var besvärad av min crashade axeln, men i alla fall så cyklade jag upp mig 11 placeringar till 37 plats.
Löpningen (marathon) – normalt min paradgren gick med tanke på min bristande löpträning helt OK, och jag gjorde marathon på 3.26. Inte helt nöjd med den tiden, men här tog jag ytterligare 17 placeringar. Målet är att köra maran vid en Ironman på 3-3.05 timmar.
Sammantaget – var tog det alltså 9.36, helt OK utifrån årets träning och veckans skador. I år gick mycket på rutin, och jag var helt fräsch 5 minuter efter målgång.

Leave a Reply

