Vätternrundan 2011 – 7:12 och 64e plats

 

Jag är riktigt nöjd med min insats igår.

Morgonen började dock med en rejäl pulstopp när jag först glömde handskarna i husvagnen vi hade hyrt, och va tvungen att cykla tillbaka oh hämta dem. Körde sedan fel till starten, och förväxlade tiden, trodde vi skulle starta 9.38, så helt plötsligt hade jag typ 3 km att cykla till start, och 5(!) minuter på mig. På den tiden jag sprintade till starten hann jag tänka mycket!! Väl där inser jag att vår start var först 9.48! Men svetten rann och pulsen i taket.

Ned till Jkpg ryckigt och jobbigt i vinden. Alltid segt dit. Efter vi vände norrut blev det snart bättre och klungan gick jämnare och jämnare. Jag tyckte att gick oförskämt soft mellan 110 och 250 km. Jag låg nere i 68-70% i puls, trots förningarna. Drog lite småluckor ibland i mina förningar, sorry för detta.

Någon gång vände jag mig om när jag gick ut i vänsterledet och det var en mäktig syn. Det var ingen klunga bakom, men väl en oändligt lång svans med tvåpar så långt jag kunde se! Coolt.

Men jag blev allt mer orolig för tiden och började tjata på Leo om detta…. Backar, småvägar och motvinden väntade ju. Räknade hela tiden, och vi hade trots allt 2 min tillgodo om vi snittade 40 sista 4-5 milen. Sedan parkerade vi bakom husbilen, som lökade på i 30 km/h, och vi kunde inte heller komma förbi… Blev så otroligt frustrerad, och den milen gick på 16.23, dvs all marginal borta! Började stressa på och skrika på kollegorna mer och mer, ett par gubbar till kom välbehövligt upp och drog! själv började jag bli rejält bladig på småvägarna, och krampkänningar och riktigt sura ben. En eller 2 koffeingel fixade till det. Men det lyckades och en bit efter Medevi när vi började snitta upp farten igen kändes det mer och mer säkert att vi skulle fixa målet 7:15.

Otroligt skönt att köra de sista snabba kilometrarna in mot mål, glad över att jag tagit alla mina förningar. Någon gång vid 20 km kvar trodde jag dock att jag skulle behövt glida ned i svansen.

Som minst var vi nog nere i 10 pers som drog runt en klunga på ett par hundra, men oftast var vi ganska exakt 20 personer.

Sjukt skönt att rulla in under banderollen!

Under loppet gjorde jag av med förvånansvärt lite dricka och energi. 4(kanske 5) vitargogel, 4.5 75cl flaskor sportdryck, 1.5 bars, 1 banan och typ 10 endurolites salttabletter.

Jag hade dock med mig 5 bars, 1 banan, 9 vitargo koffeingel och 6 flaskor med 4 vitargo pro och 2 electrolyte och endurolites.

Stort tack till alla som hjälpte till och jobbade runt pölen, och givetvis Duells, Conti, Maxim, Leo occh Natasha. Skall bli kul att kolla bilder snart!

Leave a Reply

