1a Plats på SM i Långdistans Triathlon Ironmandistans (H-35)

 

Ironman på 9 timmar 13 minuter, vilket alltså är vinnare “Riksmästerskapen i långdistans triathlon H35” som det egentligen heter. 11e bästa tiden totalt.
Jag får vara nöjd med resultatet, men är inte helt nöjd med prestationen. Så godkänt, men inte perfekt alltså.
Drömgränsen ligger på sub 9 timmar, men det är väldigt tufft, och iår var det möjligen inte realistiskt. För stark vind och lite för lite långdistanslöpning satte hinder för det.
Men varför sätta en så hård målsättning då? Eftersom jag redan hade 2 tider runt 9.30 och inte var i behov av en till, så var det lika bra att spänna bågen. Sub9 är det ändå bara 22 personer som klarat i Sverige. Någonsin. Jag får i år nöja mig med en 35e plats genom tiderna.

Dagen började bra med ganska stilla förhållanden, men det var en del vågor på simningen. jag gjorde simningen på 62 minuter, vilket sannolikt är personbästa.
Efter simningen var jag på 41e plats, vilket egentligen är för dåligt.

Cyklingen var dock hård, generellt var det långsamma tider, Ted som är cykelstark cyklade till exempel på 4.40, och jag cyklade på 4.50. Det var ganska stark vind. Jag fick i mig hyffsat med vitargo (4 flaskor?), 5 vitargogel (varav 3 de sista 15 km), en bulle och en banan. Det var varmt – var tvungen att hälla vatten över mig vid langningarna. Under cyklingen cyklade jag upp mig från 41 plats till 16 plats, så jag körde nog ganska starkt på cykligen ändå. Snitt 37 km/h, men kände här att drömmålet på 9 h nog var borta – för att ha en bra chans till det skulle jag ha cyklat 5-10 min snabbare, på 4.40-45…
Cyklingen var också personbästa med ca 15 minuter.

Ut på löpningen med gott mod ändå. Första varvet gick riktigt bra, och istället för att köra konservativt så tänkte jag att går det så går det. Första varvet av 3 gick på 4.05-tempo… Men tyvärr hade jag stora och allt större problem med magen. Jag kunde inte få i mig någon vätska utan att magen krampade totalt. Första varvet tror jag inte jag drack någonting, men jag visste att jag snart var tvungen till att få i mig vätska och energi.
Men det snabba tempot var i och för sig moralhöjande, för jag tog en hel del placeringar, och låg som bäst på total 9e plats (vilket jag höll tills ca 1 mil kvar totalt).
Så andra varvet sammanföll med att jag fick tvinga i mig halva muggar med vatten/cola och någon vitargogel (tog totalt 3 under löpningen) med att kilometertakten rasade ned. Jag hade hoppats att jag skulle ha en liten buffert från mitt 4.05 tempo och sedan sakta falla ned i tempo på varv 2 och 3, men istället blev det tvärstopp från varv 2 med kilometertider närmre 5 minuter istället. Här insåg jag alltså att sub9 var helt borta.
Vid varje vätskestation (som var ovanligt långt isär??) dränkte jag mig med vatten över huvud och rygg för det var VARMT. som tur var hade också några åskådare ställt ut trädgårdsslangarna så man kunde få en rejäl dusch.
I slutet av andra varvet förstod jag över huvud taget inte varför man utsätter sig för en Ironman, och kan kunde inte förstå var jag skulle hitta motivation till det tredje, sista varvet.
Men jag gick ut på det tredje varvet, och som tur är tickar kilometrarna nedåt: 14-13-12….
Löpningen slutade på 3.16, personbästa det med, men jag VET att jag har kapacitet för 3.05 eller egentligen sub3 på en Ironmanmara. OM, bara OM allt stämmer, för det var inte löpning som jag sysslade med varv 2 och 3….

Jag hade med mig på cykeln: 3 flaskor vitargo pro, 5 vitargo gel, 1.5 bars och endurolitestabletter. Använde upp gelen, ca 5 flaskor vitargo, en banan, 0.5 bar och några endurolites. På löpningen hade jag 4 gel, varav jag tvingade i mig 3 + några halva muggar cola och vatten.

Leave a Reply

