2a plats på Tjörn Halv Ironman @ 4.23. Racereport för de icke-äckelmagade.

 

Väldigt tung dag, med 0 i känsla. Gårdagen avslutades med begynnande magproblem och rännskita. När klockan ringde före 6 så var jag helt borta, och snoozade 30 minuter, som om något skulle bli bättre då. Tobbe ringde och lämnade DNS, och jag var riktigt riktigt nära att stanna hemma. Men jag tänkte att det är lika bra att köra, magen kanske fixar sig så småningom. Körde så ensam upp till Tjörn, men något var fel, var trots brådska tvungen att stanna för 5 minuter powernap.

Ont i magen före start, men kittade iordning sakerna. Jag hade fått nummer 113, och fick därmed montera nummerlappen upp och ned, helt enligt Rule 13, http://www.velominati.com/blog/the-rules/ .

Simstarten gick tyvärr 6 minuter efter Senior, annars är det kul att hålla koll hur man ligger till totalt. Annars gick faktiskt simningen helt OK. Jag hittade ett par fötter som jag låg efter under första halvan, innan det strulade till sig vid vändningsbojen, och jag tappade honom. Men helt OK simning tycker jag. Dock undrar jag (som inte direkt är en trygghetsnarkoman) hur de kan släppa iväg 500 pers i vattnet 5 minuter innan en åsk-storm rullar in…..?

T1 gick helt OK, och jag körde ut på cyklingen. Riktigt tungt regn, men lika för alla. Första varvet var det ibland svårt att se för regnet i ögonen. Fick dock allt sämre känsla under cyklingen, främst tilltagande huvudvärk och till slut gjorde jag en Norman Stadler. Tyckte det rullade OK trots känslan. Kunde dock inte få i mig vätska (en flaska totalt på hela cyklingen) på grund av kramp i magen så fort jag tog en slurk. Jag tvingade dock i mig några gel, eftersom jag visste att jag var tvungen att fylla på inför löpningen. Jag vet att jag klarar en HIM-halvmara utan energi och dricka, även om det är långt ifrån optimalt.
Andra varvet blev det uppehåll, och till huvudvärken kom istället en feberkänsla – eller kände jag efter för mycket??
In på t2, och ut på löpningen. Efter 100 meter insåg jag hur lidandet skulle bli. magen knöt sig som en sten, och jag fick svårt att springa. Efter ett tag försvann det onda ut bakvägen och jag kunde komma upp till rimlig fart. Sedan kom det tillbaka, och VARJE kilometer hade jag minst en krampattack i magen. Det kändes som att jag hade svalt en CO2-tub, för det kom bara mer och mer luft hela tiden. Väldigt orolig för att jag inte skulle kunna hålla tätt, men det gick.

Vid första varvningen fick jag höra att jag var först i H35- blev lite förvånad, men tänkte att skönt, bara att bevaka positionen. Så jag sprang på med mina krampavbrott, men det funkade trots allt. Pelle kom förbi mig med fint löpsteg, jag släppte honom direkt, var tvungen att göra mitt lopp.
Kunde inte få ned någonting att dricka eller äta under löpningen, men när det var 2 km kvar så kom jag i princip ikapp Pelle, men han ökade då. Med 100 meter kvar var jag 4 meter från honom, men han tävlade bra och spurtade in ett par sek före mig.

Jag var ju iallafall glad över att jag trots sämsta känsla någonsin i en triathlon så hade jag fixat vinsten i H35 igen. Ända tills jag såg resultatlistan där det visade sig att jag var bara 2a. Sur eftersmak, Speakern hade sagt fel vid min varvning. Dessutom var resultatlistorna fel avseende namn, men jag blev 2a.

Efter målgång hade jag givetvis ingen energi i kroppen, eftersom jag inte kunnat fylla på. Satte mig i målområdet, och trots filt började jag skaka otroligt mycket snart. Lågt blodsocker. Så jag drack en jos, och linkade bort för att få på mig torra kläder. Men josen krampade ihop magen igen, och jag fick gå dubbelvikt i drygt en timme. Otroligt ont i magen, och svårt att byta om till torra kläder.

Nu är jag hemkommen och miserabel. Ont i huvudet, feberkänningar och fortsatta gaser i magen.

Skulle nog stannat i sängen i morse…..

Leave a Reply

