Första passet i Ecco Biom…

Sprang idag ett första pass i ett par nya intressanta skor. Jag kommer närmsta månaderna testa Ecco Biom ( http://www.ecco.com/sv-SE/Running ) , som är löparskor av “natural motion”-typ….. Kan man springa i Ecco undrar man givetvis – och frågar man Rasmus Henning så är nog svaret ja. Han har världsrekord på löpsplitten under Ironman med dessa skor… Duger de åt honom borde de duga åt mig…. Det skall iallafall bli spännande att känna efter om de passar min löpstil. Känslan av dem är att de är rejält lyxiga iallafall – de är sydda i mjukt Yak-läder och inte något tyg.
Idag hade jag lite småskavanker – småförkyld, stel i vaderna efter tidigare löpning, skavsår (givetvis) och allmänt o-fit.

Hursomhelst. stack ut för att springa iallafall 8 k medan G spelade tennis. Intressant med Biom är att man får både varningstext och manual till dem. En manual som beskriver hur man skall anpassa sina muskler under minst 6 veckor till skorna, eller den löpning som skorna medför. Tanken är att landa på mitt/framfot. Biom är ganska hårda i dämpningen och med detta sammantaget så sägs det att man får rejält med träningsverk innan man anpassat sig till dessa skor.
Sure thing, tänker man som relativt erfaren löpare som gått igenom diverse umbäranden på träning och tävling. Jag kör igång direkt.

Idag var jag som sagt inte helt utvilad i benen, och en allmän o-fit känsla över mig. När jag sprang tänkte jag på form före fitness, dvs teknik före puls, men det kändes faktiskt riktigt fint. lätt löpkänsla utan att skorna är egentligen superlätta. 4 k till vändpunkten kändes kontrollerat på strax över 4 min pace, men sedan på väg tillbaka så började faktiskt vaderna att stela till sig. kanske finns det ändå något vettigt med att anpassa sig till skorna gradvis…? När jag närmade mig 8 k så var jag faktiskt rätt stel i vaderna. Vet inte om jag skall skylla på min form, tidigare träningsvärk eller skorna.

Sista kilometern en liten fartökning för att krypa under 4-min pace.
Sammantaget riktigt spännande att springa med en helt ny typ av skor.

Alldeles för tidigt för att säga om de funkar bra för mig eller inte, men om någon månad får vi se!

Återkommer!

Leave a Reply

