Vansbro Triathlon

Uppladdningen inför Vansbro halv ironman började, som många andra lopp för min del ganska dåligt. Full arbetsdag på fredagen och sedan bil upp till Leksand för övernattning till lördagen. Bara en detalj, nämligen att jag skulle lämna familjen i Vingåker, eftersom det är “på vägen”. Det innebar att jag kom upp till Leksand 0200 dagen innan race. Hursomhelst. Starten var inte förrän 12 på lördagen så et var lugnt. Fixade oordning alla grejor, men eftersom det var tripremiär för i år så var man lite osäker.
Väderutsikterna hade varierat mellan 40 mm regn och åska (sagt dagen innan), men viade sig bli perfekt. I princip uppehåll och ca 18-22 grader.

Simningen gjordes givetvis i någon av älvarna, och kändes kallt till en början. Jag gjorde en katastrofstart på simningen eftersom jag fick någonsorts känsla av att inte få luft de första 700 metrarna. Inget vidare och mycket märkligt, var tvungen att simma på tomgång, och tappade givetvis en hel del metrar på den starten. Tror jag måste öva lite mer OW och dessutm värma upp bättre innan race. Simmade på dryga 30 min- inte ok.

Kom upp ur vattnet på ca 20 placering, och tog några placeringar vid en snabb växling.

Cyklade ganska försiktigt första benet till vändning- förra året fick jag kramp i låret pga för lite tid på tempocykeln innan vansbro. Hamnade i samband med första vändningen i en bra grupp. Jag hade tagit in ett antal placeringar och vände som 11 man tror jag, men 4-5 st precis bakom. Vi körde på i non-drafting ganska bra i 1,5 varv innan george bjälkemo (?) och Jocke Berggren och jag kom loss och körde lite hårdare sista varvet, och skapade en trygg lucka på ca 2 minuter bakåt. Mycketbra och snabb känsla på cyklingen perfekt tempo-körde i snitt 39 och på 2.18.00. Riktigt nöjd med cyklingen.

Bra T2 och var iväg med George och Jocke, men snart delade vi upp oss. george drog iväg och Jocke tappade efter 1 km, sedan var det bara att ploga ensam. Första km gick på 3.46 (eller var det 3.36??) så tempot var grymt fint, och benen var det ruggigt klipp i. Berggren klev av under första varvet, men George såg jag inte ryggen av igen. Min löpning var otroligt skön, men sprang precis på gränsen att jag varken vågade dricka eller ta någon energi. Sprang nog ganska jämnt, och plockade ett par placeringar. Kände mig super. Sprang på 1.19, riktigt nöjd med den löpsplitten som var 3e bäst efter Ted 1.18 och George 1.15… Mitt löpsteg var också lätt och snabbt, men låg som sagt på gränsen till kramp i magen hela tiden, och kunde inte ta in varken vätska eller gel.

Sprang hårt in i mål, varhela tiden orolig att någon snabb löpare skulle komma bakifrån, eller att jag skulle kanske kunna ta någon placering till. Det visade sig vara över 90 sek både framåt och bakåt, men jag tog mig i mål på 4.11, nytt personbästa på mer än 11 minuter (har tidigare 2 resultat på HIM kring 4.15, men detta på sannolikt för korta banor. )

Det blev också en 6e plats i år, samma som förra året, men detta året betydligt bättre prestation och betydligt tuffare konkurrens. 9 minuter efter KJ och 7 minuter efter Ted. Helt ok ändå.

Energin under dagen var 2gel före simstart (mycket bra), 1 bar och 3 (4?) gel på cykeln samt 2 flaskor sportdryck på cykeln. Sedan inget. Funkade mycket bra på detta lopp, men på ironman får jag se till att inte fuska med energi på slutet. Halvironman/halvmar går ju att spring igenom ändå.

Intressant också med hur man kan höja sig på tävling, jag har ömt mig långsam och svag på alla löpträningar det senaste och inte kunnat springa mycket snabbare än 4 m/ km, trots att jag bara springer e mil och ingen cykling innan. Nu sprang jag på 3.51 tempo med snabb cykling i benen och bra känsla. Märkligt vad en nummerlapp kan åstadkomma….

Skall intressant i Kalmar, nu väntar mycket långa distanser i tävlingsfart, måste få upp uthålligheten. Men har mina ben och mage en bra dag i kalmar så kan det nog gå fort i år.

P

Leave a Reply

