Genrep Rumble In The Jungle

Igår var det sista genrep inför Sandsjöbacka trail Marathon. Förra gången jag startade hade jag en hög ambition, men det gick inte så bra, jag fick bryta efter en (!) kilometer på grund av en stressfraktur.

Senaste veckorna har av sprungit igenom banan, och igår sprang jag sista delen från Sisön till Mölndal tur och retur. Fin löpning men en mycket tuff del av banan, speciellt igår när marken ibland bar där den car frusen, men ibland trampade man igenom leran nästan upp till knäna. Dessutom några rejäla stigningar som känns på slutet av loppet.

Vderprognoserna säger ju dock att det skall bli ned till -10 under kommande vecka, så trailern lär vara helt frusen till nästa söndag. Snabb löpning men risk för stukningar i hårdfrusen lera. Icebug på givetvis.

20130113-100729.jpg

Igår sprang jag med Ashkan och Thomas från Icebug. Vi startade ganska hårt, och Ashkan som fortfarande var i semesterdvala vände tillbaka och körde ensam runt Sisön istället.
Thomas visade mig hur man springer snabbt i Mölndalsravinen där jag fick jobba rejält hårt. Stigningarna örter till Toltorpsdalen var givetvis riktigt jobbiga, men efter gårdagens vändpunkt (vid målgången) fick jag lite bättre kraft och fart. Kanske var det styrkeintervallerna från Monarken dagen innan som satt kvar i benen.

Generellt tycker jag att det är otroligt svårt att springa snabbt på denna del av året. Jag springer rätt regelbundet och rimligt mycket distans, men det går bara långsammare och långsammare. Demotiverande.
I torsdags sprang jag dock mitt standard 20km pass och då var känslan trots allt ganska lätt. Kanske var det någon vilodag innan som hade gjort sitt.

Igår hade vi dessutom middag hemma, bland annat tillsammans med en annan deltagare i 2013 Celtman Extreme Triathlon.

Vi fick möjlighet att planera loppet, men också påbörja uppladdningen för detta lopp i skotska högländerna:

20130113-093431.jpg

Leave a Reply

