Inte som Killian Journet

Nyss hemkommen från Alperna med en osannolik skidvecka mixad av sol, manchesterpist och 2 dagar med 50 cm puder. Varje dag. Makalösa förhållanden!

Men denna bloggen handlar ju inte om skidåkning/telemark – isåfall får ni leta vidare på min Youtubekanal: Här

Givetvis hann jag med lite vanlig träning också. Det var dock inte så lätt – 2000 meter över havet och telemark hela dagen satte rester i benen som inte kunde bortses ifrån – första passet skrev jag om här:

Men det är mycket fokus på Killian Journet just nu. Just nu aktuell med både en film A Fine Line samt en egen bok. Lagom till släppet har han åkt till Nepal för lite skidbestigning med  3 kompisar. Tyvärr är det kanske så att Killian får vi nog inte se hur många gånger som helst – hans riskbeteende är lite utöver de flesta referensramar.

Jag tränade iallafall främst på hotellets gym – mycket fokus på springa i backe nu. Det finns en speciell anledning till det som jag återkommer till i kommande bloggpost. Spännande projekt på gång april 2013 och augusti 2014. För den insatte så borde man kunna räkna ut vad det handlar om.

Men det var inte bara inomhuslöpning, utan den grymmaste kvällen fick jag och min vän till en fin löpning på berget. Något kort, men ganska hårt. Ingångstempot var sjukt hårt och jag var nära att bli avhängd innan Alex’ syra slog till…

När man springer i en skidbacke så blir det sjukt jobbigt, trots Icebug. Är det nypistat så är det ännu värre, då faller snön undan i varje steg. Kilometertiderna blir komiska (eller vad sägs om pace på 16 min/km), men man för räkna höjdmeter istället. Just detta pass blev ca 500 höjdmeter. Mina ben behöver betydligt bättre löpstyrka uppför för kommande utmaningar.

Passet med höjdkurvor: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=27691136

Jag har lagt in lite sköna bilder och videos nedan. Enjoy!

Grym kväll!

IMG_4471

Alex börjar få syra!IMG_4474

Alex viker ned sig:

Tufft uppför – kallare och högre.

IMG_4483

Rejält jobbigt!

IMG_4491

Belöningen nedför!


IMG_4500

One thought on “Inte som Killian Journet

  1. Magnus Forss

    Kul när han absolut inte vill vidare upp… men det är det någon annan som vill! “Menlöst att vända ner”

    Reply

Leave a Reply

