Ultra April!

Det har varit lite stiltje på bloggen ett tag, men det finns mycket att skriva om. Jag har en hel del spännande produkttester att leverera av kläder, wattmätare, skor och annat. Stay tuned.

Påsken har firats med sociala förtecken och mycket god mat och dryck. Ändå lyckades jag göra lång fredag av långfredagen genom att simma med KBSS klockan 0600. Är det fredag så är det, även om vi hade övernattande gäster.

Mycket löpning nu på agendan annars. Jag har sprungit regelbundet backlopning på löpband och mixat detta med (relativa) långpass på asfalt och terräng. FÖrhoppningen är att bygga en god uthållighet och bra löpstyrka även om jag just nu mest känner mig seg. Sprang 25 k i vinden på påskafton och det var rejält deprimerande jobbigt. Jag får väl hoppas på att superkompensationen kommer snart iallafall. Jag försökte snabba på den återhämtningen idag med rejält med Linnex och GoCoCo’s Calf Guards, men j**vlar vad det sved. Att man aldrig lär sig hur starkt det linementet är.  

Det är nämligen så att till helgen räknar jag med att springa Ursviks Ultra i Stockholm. Den, samt Ultra Trail Barcelona i slutet av april gör nämligen att jag kvalificerar 5 av 7 nödvändiga poäng till Ultra Trail Mont Blanc 2014.

Ultra Trail MB är kanske världens hårdaste ultramarathon som går runt Mont Blancmassivet. Med en maxtid på 48 timmar, 160 km och 9500 höjdmeter så är det inte så svårt att inse. Dock svårt att inse hur man skall klara det. Nåväl – det är ju en 16 månader kvar… Perspektivet är annars 4 marathon på raken plus upp och ned för Mount Everest. Samma dag.

Ursviks Ultra går som sagt i helgen, det är en ultra på 75 km och rejäl stigning även den. För att krydda upp loppet så går det med start 00:00 och i år givetvis på isbana i skogen. SPännande: 5 varv på ett 15-km spår i becksvart mörker. Mina Icebug Anima kommer komma väl till pass!

Ultra Trail Barcelona däremot går i slutet av april och i fina miljöer från Sitjes nära Barca. 115 km och 5000+ höjdmeter gör att den tävlingen nog blir en rejäl utmaning den också.

Förutom de enskilda utmaningarna med dessa tävlingar så är det givetvis det faktum att dessa ligger lite för tätt inpå varann – bara 3 veckor. Det innebär att jag skall köra Ursvik ganska soft, och det vet man ju hur det brukar bli med den saken.

Formen är OK, men känner mig långt från förberedd på 75 km. I slutet av januari lyckades jag ju bra med Sandsjöbacka Trail Marathon med silverplats, men 3 mil ytterligare kommer sätta sina spår.

Hursomhelst kommer detta bli nya erfarenheter. Jag har gjort ett 100 km lopp förut, Oxfam trail walk i Hong Kong, men det var en lagtävling på 4 man, och eftersom jag tillhörde de starkare så kunde jag ta det relativt lugnt, även om vi hade en gummicord att bogsera med över backarna, för även denna var rejält backig, sannolikt 5000 höjdmeter.

Fler uppdateringar kommer, men denna vecka blir lugnare med löpning, bara en del simning och Monark.

Förresten – om ni skall vara med på någon av tävlingarna så här av er! (Jag har också en väska som gärna åker med från Stockholm på söndag….)

uu

 

utbcn

 

UTMB

One thought on “Ultra April!

  1. Pingback: Nya produkter och tester – Julafton! | TriDurance

Leave a Reply

