Ibike Newton power meter!

Sitter nu på X2000 till Stockholm för att köra Ursviks Ultra inatt.

Passar på att blogga lite om det ultimata steget i min träning och analys av träningen.

I år kommer jag ha möjlighet att träna med, och analysera min träning med en iBike Newton wattmätare. Det skall bli riktigt spännande. Newton är ju en helt unik typ av wattmätare som mäter kraften genom algoritmer med mätdata av luftmotstånd, lutning, fart och kadens.

Det skall bli riktigt intressant att komma igång med detta. Wattbaserad träning har jag ju annars bara möjligen till på min Monark. Jag har länge varit sugen, men eftersom jag cyklar på 2-3 cyklar under säsongen blir det inte praktiskt rimligt att köpa wattmätare till alla cyklar. Men min Newton är det bara att flytta över och byta profil med en knapptryckning! Grymt!

Det är iBike sports som hjälper mig med detta.
Mer information hittar ni också på iBike officiella webbplats.

Bilderna nedan är från min första Calibration ride för att ställa in mätaren. Men vad är det som saknas på en av bilderna nedan?

20130406-183335.jpg

20130406-183408.jpg

Snygg tröja, eller hur??

20130406-183420.jpg

Om det nu skall bli seriös träning med watt som utgångspunkt så blir det nog till att pressa sig igenom denna gamla klassikern. Training and racing with a power meter av Allen och Coggan. Tur att man är på väg på jobbresa, så kanske jag får lite tid att läsa in mig….

20130406-184019.jpg

2 thoughts on “Ibike Newton power meter!

Leave a Reply

