Test av 5/2 fasta och träning

Jag får ofta frågan om jag är oerhört disciplinerad med mat och kost. Det vill jag gärna vara, och kan också så vara. I alla fall del av dag eller delvis. Men sanningen är att jag har rejält svårt att hålla mig från att småäta, speciellt på kvällarna.

 

Detta är det främsta skälet till att jag tänkte nu testa den 5/2 fasta som det skrivits en del om. Jag försöker generellt hålla mig från nya versioner och lösningar, men denna verkar relativt vettig. Och det lär ju inte vara farligt att testa att se om det fungerar bra för mig.

Huvudmålet är alltså inte viktminskning, och inte ens att reducera risk för stroke/cancer är den drivande faktorn. Forskarna får nog ha lite mer konsensus på den punkten först.

Så igår blev det 5-600 kcal fördelade på  Frukost: 1 ägg, Lunch 2 morötter och ½ banan, Middag 2.5 rödbetor och lite bönröra, Kvällsmat: ½banan, 1 ägg och lite bönor.

OK, det kurrade lite i magen, men det var otroligt lätt att hålla sig till planen. Kanske var det nyhetens behag, men hoppas att det kan hålla i sig.

Om jag kan reducera småätandet av skräpmat de dagarna jag INTE kör den delfastan, så är slaget vunnet!

 

Testade på att träna igår också. Av lita olika anledningar blev det lättare träning; 8 km traillöpning (ont i plantar fasciitis) i tunna Icebug Acceleritas för att foten skulle få jobba lite samt 1 h Monark på 285 watt sent på kvällen (ok, det blev ett par vilominuter under körningen). Såg den kanske sämsta film jag sett. The Expendables 2.

 

Båda dessa pass funkade bra, de var ju lite mer lågintensiva. Tror att det kan vara svårt att panga på med hårt intevallpass om man är lite låg på kolisar….

 

I morse var jag lätt orolig för hur simningen skulle gå. Banan till frukost så funkade det dock fint!

 

0600 i Fjärås 25e:

200 insim

10×100 start 1.40 (nästa gång blir det start 1.35 på dessa)

5×100 start 1.35

5×100 start 1.30 (klarade NÄSTAN)

3×100 start 1.25 med paddlar (FAIL)

2×100 start 1.35

 

Bis später.

5 thoughts on “Test av 5/2 fasta och träning

  1. Göran Hilmersson

    Härligt och friskt vågat Peter, jag har själv funderat på att testa men vågar inte riktigt och så gillar jag ju mat väldigt mycket….dessutom får jag ofta huvudvärk om jag inte äter. Men det blir spännande att höra hur du klarar av det.

    Reply
  2. tridurance Post author

    Varför inte pröva, Göran? igår var det faktiskt enkelt att klara uppdraget. kanske för att man bestämt sig i förväg. Kaffe och vatten är ju dessutom fritt 🙂 . Jag får inte huvudvärk av att inte äta, det är bara det att alla öppnade påsar, mackor och grejor hemma är som magneter på kvällarna.

    Reply
    1. tridurance Post author

      Kul att ni hittat min blogg.
      vi har inte så mycket problem med huvudvärk, dock lite problem med humöret. med 3 barn så är ju det också normalt en utmaning….

      två andra svårigheter är att (för mig) få bra träning – jag tränar ganska mycket och hårt, och måste anpassa/välja vad jag skall träna fastedagarna, samt möjligen morgonen efter en fasta, samt att jag har en tendens att överäta de dagarna jag inte fastar. “för att kompensera”….

      P

      Reply
      1. Frej von Fräähsen

        Ja just humöret har varit lite av ett problem (främst för mig måste jag erkänna). Fastedagarna gör jag lite enkel yoga eller en promenix.

        Vi har också märkt att vi tenderar att smaska loss på de andra dagarna så det gäller att bita ihop och vara lite disciplinerad. Men vi tuffar på. Ha det gott!

Leave a Reply

