Nya nivåer och What you can’t measure you can’t manage!

Ibland når träningen platåer, ibland känns det som man går bakåt. Framgångar i teknik, fitness och performance kan ibland vara omärkliga.

Därför är det mycket viktigt för oss som tränar rimligt målmedvetet att mäta oss mot oss själva med viss regelbundenhet. What you can’t measure you can’t manage.

Min löpning är i allmänhet ganska stark och jag har därmed oftast en bra känsla för hur jag ligger till. När jag springer så vet jag utan att kolla på klockan om jag ligger på 3.55 elle 4.10-pace, och med en sorts inbyggd Borg-skala vet jag därmed hur min löpningsform är.

Cykling och simning är lite värre. Simning har jag har traditionellt inte tränat så målinriktat och regelbundet (och de flesta pass har tidigare varit ad hoc). Cykling påverkas ju som bekant av externa faktorer väldigt mycket. Regn, sol, vind, backar, sällskap etc.

Det är just därför jag numera kör med iBike wattmätare utomhus och Monark testcykel inomhus. På simningen har jag med några enkla råd från riktigt duktiga simmare nu några nyckelpass som jag kan köra och jämföra mig själv med. Just simningen har jag också fått in en bra regelbundehet i – försöker köra 3 pass /vecka start 0600 på må/on/fredag.

Därför är det riktigt kul att nu känna att jag lyft mig en nivå. Igår sent på kvällen körde jag ett pass på monarken med 3×15 min @ 300 watt, varav sista minuten på varje intervall tryckte jag upp till 400W (90 kadens). Det är inte direkt overkliga siffror, men det viktiga är att känslan var helt kontrollerad hela passet igenom – det finns mer att hämta! Ett sådant pass fick jag verkligen kämpa mig igenom för ett par veckor sedan.

Måndagens simning var katastrof – sömning och kantig, men idag  (6 timmar efter Monarkpasset) körde jag 25×100 start 1.35 utan någon serievila. Samma sak här: många simmar snabbare än så, men känslan var helt kontrollerad hela passet. Kände att jag tappade lite teknik under sista 5-6 100-ingarna men helt OK.

Skönt att lyft sig till nya nivåer. Det jobbiga med att nå en nivå är att jag måste sätta nya utmaningar i träningen. Om vi inte justerar träningen till att lägga på mer stress på systemet (och mer återhämtning) så hamnar vi på en platå med bara mycket jobb och ingen förbättring.

One thought on “Nya nivåer och What you can’t measure you can’t manage!

  1. Pingback: Peter Oom kör Monark på sommaren… | Aktivitusbloggen

Leave a Reply

