DNS, alternative training and Swimming

Frustrationen över denna säsongens havererade race plan är ju stor. Så småningom kommer jag kunna sammanfatta säsongen med bra resultat på de tävlingar jag ställt upp i (silver på 2 trail/ultralopp, personbästa placering på Vättern runt och 4e plats på Celtman Extreme Triathlon när mål var minst topp5).

Hursomhelst så var ju årets STORA mål Norseman Extreme Triathlon som gick för en vecka sedan. Det var nästan smärtsamt att se statusuppdateringarna från tävlingen. Det blev givetvis en DNS för mig på det loppet. Men det är ju ett lopp som man bara inte no-showar utan vidare, med tanke på att bara 18% av de som vill köra får en slot. Faktum är att torsdagen före tävlingen kom jag på den briljanta iden att jag kunde åka upp och köra simning och cykling. Om jag hade kommit på den iden några dagar tidigare tror jag faktiskt att jag hade gjort det. Frågan är bara hur lätt det hade varit att hålla sig från att springa – bara lite…

Jag har också blickat på nya utmaningar. Det jag kan göra just nu helt OK är att simma. Jag kan inte kicka med benen så bra, men frisimma Open Water går helt OK. Därför hittade jag den mest extrema OW-tävlingen i Sverige http://www.vidosternsimmet.se/Vidosternsimmet/21km_Open_Water_Swim.html som är en 21 km lång simtävling. Jag hade nog försökt mig på den utmaningen om den inte hade krockat med familjeaktiviteter. Men 21 km simning är rejält långt, och det är långt från säkert att jag hade klarat det.

En utmaning som jag verkligen planerar är att genomföra sim-delen av Ultratri  ,  dvs simma från Nidingen utanför Onsala in till Mönster (fastlandet). En nätt liten simning på 9 km i mkt strömt och exponerat vatten. Om det blir någon dag med rejält stilla väder inom närmsta veckorna så skall vi försöka genomföra det. Hör av dig om du är sugen på att hänga med.

Det jag gör just nu är alltså mest simning. Ofta tidigt på morgonen före jobbet, och gärna i Stensjön. Jag brukar få med mig några andra simmare/triathleter, och som mest har vi varit 6 st kl 0600. Inte illa. Jag har också hunnit med KM för Triathlon Väst i simning. Det var 2 km i Delsjön och gick helt OK med en 5e plats på 29.08 på 2 km simning och lugn promenad upp till målgången vid en soptunna.

Annars har sommaren bjudit på en del alternativ träning. Flera fina turer med kajakpaddling har det blivit – alltid EN fördel med att vara skadad…

20130809-184107.jpg

20130809-184117.jpg

20130809-184129.jpg

20130809-184141.jpg

Sjukt fin morgon i Stensjön:

20130809-184153.jpg

Inspiration till nya äventyr?

20130809-184312.jpg

Mycket kajak som alternativ träning:

20130809-184418.jpg

20130809-184441.jpg

Leave a Reply

