Grattis dårå! Prylar och Planer.

OK.

I brist på riktiga träningsmöjligheter går istället fokus till planering. Vad skall man göra när man kan träna, vilka lopp, vad blir kommande fokus. Mer om det under hösten, men mina mål inför 2014 är ovanligt tidigt formulerade i huvudet. Vi ser det som ett positivt tecken.

Men fokus landar också på andra saker. Alla triathleter vet givetvis detta, att för att nå riktigt snabba tider så är det inte fler och hårdare intervaller som krävs. Det är bättre och dyrare utrustning som krävs för att skapa sin comparative (sic!) advantage.

Dessa resonemang har sammanfallit i en förhoppning om att köra en ganska tuff ultra i december på 100km, med ca 7000 höjdmeter. Om jag gör den i december (givetvis beroende på bö a min fot) har jag möjlighet att göra Ultra Trail Mont Blanc redan 2014 om det skulle behövas. Bra att ha en fall-back plan om andra planer inte funkar. Senare kommer ju lite andra trail och ultralopp under våren där jag har 2 st silverplaceringar att försvara/förbättra, Sandsjöbacka och Ursviks Ultra.

Inför december-ultran behövs givetvis mer och bättre utrustning.

Ecco har varit snälla nog att låta mig testa deras nya “training”-sko i BIOM-serien. Jag har inte kunnat testa den på riktigt än, men som alla Biom är den rejält skön, och denna är dessutom riktigt snygg. Överdelen i Yak-läder gör den rejält lyxig också.

bild 4

För att sedan bygga strategin inför december-ultran kände jag att jag behöver kanske stavar att springa med, speciellt avlasta min dåliga fot, men också för att kompensera att jag inte kan träna nedförslöpning. Efter Ultra Barcelona inser jag att mina quads tar slut efter 2-3000 höjdmeter löpning nedför. Uppför går bra, det handlar ju bara om endurance och power. Mitt val föll på Black Diamond Ultra Carbon Distance. vikbara stavar som väger 275 gram . Sweet.

bild 1 bild 2 bild 3

 

Dessutom kände jag att jag behövde uppgradera löparryggorna/västarna. Salomon är ju Svenne-valet, så det går ju bort. Därför föll valet på Ultimate Directions Signature series. De har tre olika varianter, och varför välja? Så jag beställde en AK vest (efter Anton Krupicka . kul race report från hans DNF på UTMB ) och en PB adventure vest (efter Peter Bakwin).

Så -blir mer och mer race ready. Skall bara kunna använda grejorna också.

Men tröstäta funkar ju också!

bild 2[1] bild 3[1] bild 4[1]

Leave a Reply

