Åstrandstest off the chart?

Häromdagen satt jag på Monarken och skulle köra ett Åstrandstest – ett basic test för att testa VO2Max. Henric Öijer har skrivit en lekmannabeskrivning av hur det går till http://oijer.blogspot.se/2013/02/astrandtest-cykel.html.

Fint .Jag satte igång att köra konstant belastning på 200 watt och 50 i kadens. Men min puls rör sig inte vid den belastningen, så jag körde testet på 250 watt istället, dvs nästa steg i Åstrandstrappan. När jag tog snittpulsen i slutet av detta enkla test så låg den på 129 i snitt.

Döm om min förvåning när jag  senare på kvällen skulle räkna fram min VO2Max, och mina värden inte finns med i tabellen. För låg puls helt enkelt för den belastningen. OK, jag vet att jag har låg puls vid rimlig belastning (faktiskt de flesta belastningar), men trist att inte kunna göra testet.

Vet någon hur jag kommer till rätta med detta?

Hursomhelst – tror att för min egen del är det lika relevant att sätta ett konstant rpm &watt test för att mäta hur pulsen utvecklas med träningen. kanske skall jag välja något högre effekt och något mer normal kadens, typ 270 watt vid 80 rpm.

Därefter klämde jag fram 3×20 på 306, 313, och 313 watt om jag kommer ihåg rätt. Fint med kadensmätare på Monarken så det blir lite exakt.

Här är passet: http://connect.garmin.com/splits/413770369

Fin cardiac drift på slutet av passet (3e intervallen), men det beror på att filmen tog slut, och jag fick mecka lite med datorn. Då tappade jag massa snittkadens, så jag fick spendera halva passet på 97-98 i kadens. plus en 90 sek spurt på 110 i kadens på slutet. (360-370 watt)

Såg denna inspirerande film till passet:

6 thoughts on “Åstrandstest off the chart?

  1. Torbjörn Gelotte

    Det är så orättvist Peter, att din puls börjar röra på sig först när vi andra har maxat klart….

    Reply
  2. Peter Bromander

    Använd åldersfaktorn innan, dvs 129/(40år=0.83)=155 i puls => 5.0 l/m 🙂

    Reply
    1. tridurance Post author

      WTF?? Åldersfaktorn skall ju multipliceras, inte divideras! Om det skall vara korrekt mot Aktivitus test så bär jag ha 6.7 liter före ålder/pulsfaktor.

      Reply
      1. peter bromander

        Nu tänker du nog fel 😉 åldersfaktorn skall kompensera för en minskad kapacitet. Dvs multipliceras med l/min eller div med puls. I Henrics fall hade det blivit 132/0.95 = 138 => 4.9 l/m ~ 5.0

  3. Pingback: Optimist eller bara korkad?? | TriDurance

Leave a Reply

