Optimist eller bara korkad??

I fredags kväll hade jag världens bästa idé… var hemma rimligt tidigt efter luciafirande, men Lotta skulle bort på sin ridning. Planen var att köra Sufferfest ISLAGIATT http://www.thesufferfest.com/video-sufferfests/islagiatt/ för första gången. Det är ett nätt litet trainerpass på 2 timmar – inspirerat av Girot och mycket backe. Sweet. Men Lotta som sagt inte hemma, och G skulle passa F medan jag körde.

Började passet med lite modifierad Åstrand, eftersom jag ligger utanför deras tabeller, så är min tanke att hitta en submaxeffekt och mäta pulsen vid den och se hur det utvecklas. Jag hade spetsat in mig på 277 watt vid 75 i kadens, dvs 3.7 kg i viktkorgen.

Först körde jag dock ett steadystate test på 50 kadens och 250 watt, samma puls som senast 129. Därefter räknade idioten fel på viktskivorna och körde på 75 kadens och 240 watt – inte så konstigt att pulsen bara blev 128. När jag slutligen körde 75 i kadens på 277 watt så landade pulsen på 136 – att jämföra med framöver.

http://connect.garmin.com/activity/415337841

Därmed var uppvärmningen klar och vi körde igång på riktigt. Första gången jag försöker följa ett Sufferfestpass på riktigt på Monarken och det var inte helt lätt. Dock var det inte det som var problemet idag. Efter 45 min kommer barnen in och undrar hur länge jag skall köra till. Smart att ha valt det absolut längsta Sufferfestpasset när man är ensam med barnen.

G frågar om han kan gå till kompis, och jag flåsar fram att han får ringa hit en kompis istället, så de kan fortsätta ta hand om F. Han kan inte numret, och efter upprepade försök “det funkar inte” så får jag gå av och hjälpa till. Då visar det sig att “funkar inte” betyder “ingen svarar”. Blir lätt irriterad och säger han får ringa en annan kompis istället. Kär igång igen, sur.

F sätter sig på sin springcykel och kör runt i garaget och grejar med diverse saker. Helt OK, med undantag att hon behöver hjälp med att knäppa av/på sin cykelhjälm hela tiden.

Efter ett tag kommer hon akut på att hon skall kissa. Det brukar hon lösa själv – inga problem. “Tag av dig skorna när du går in säger jag”. Efter ett tag kommer G in i garaget: “F har kissat på sig…”. Av cykeln och in i badrummet. På mattan står F och mycket riktigt inte hunnit. Skorna är givetvis på. Och cykelhjälmen.

Av med allt, duscha F, och sätta på tvättmaskin, nya kläder. Sätter på bastun när jag ändå är igång.

Kör igång igen. 10 minuter senare: Strömmen går. Suck. Kanske överbelastat med tanke på bastun. Letar jordfelsbrytarna, proppar och huvudsäkringar. Inget syns. till slut inser jag att det ändå är en fas, men lilla ploppen har inte trillat av, så man kunde inte se att denna fas hade gått. Byter denna kör igång igen. Efter 2 minuter går strömmen igen. Idioten har satt in 16A säkring istället för 20A. Byter igen.

20 min kvar av passet, men eftersom strömmen hade gått hade också servern i källarn startat om. Därmed har filmen stoppat, och jag orkar inte leta fram den igen.

Bestämmer mig att köra 10 min @ 310 watt som avslutning.

Efter 5 min ringer Lotta och frågar om vi skall äta räkor ikväll – avbryter därmed passet för sista gången.

Game over.

Benen trötta iallafall, men nästa gång skall jag nog inte välja den absolut längsta trainerfilmen när jag tränar ensam med barnen hemma.

Leave a Reply

