Fail på nytt favoritpass

Det har varit bra ROI på Monarken sista dagarna. Igår utmanade jag Henric Öijer på en liten battle på modifierat Åstrandstest.

Vi körde helt enkelt ett steadystatetest med samma submaximala watt/kg (och given kadens 75) och mätte % av maxpuls. Nedan ser ni resultatet, (tre första raderna) och de 2 följande raderna är dels ett gammalt test jag gjorde med lägre steadystatepuls (136), samt samma test idag. Lättare i kroppen och lägre puls gav bättre w/kg och lägre % maxpuls. kul att se progressionen. I mitt fall kör jag 277 watt på 75 i kadens, kör 4 minuter och tar sedan en snittpuls på kommande 2 minuter. sedan är man uppvärmd.

20131218-010001.jpg

Igår körde jag sedan ett fint 2×20 minuter @90 kadens @315 watt. Lagom bra. Dags att uppa watten, eller lägga på en intervall, även om det är mentalt jobbigt med tjugor.

Idag var det dags för något annat och eftersom jag behöver lite mer power i benen inför sommarens backar i Schweiz och Norge så behövs styrka. Därmed var planen att köra 6×6 på låg kadens (50-ish) och över 350 watt. Jag hade bara 6.9 kg att lägga i viktkorgen totalt, så det blev 52 i kadens och 358 watt bestämt.

Körde några 6-minutare, och de var verkligen hårda. 2 min vila mellan varje. Hade svårt att räkna till 6, så efter 4 (trodde jag) så ställde jag in mig på att det bara var 2 kvar. Det skall jag klara intalade jag mig. Men efter ett par minuter och när jag till slut kunnat multiplicera 8×7 (inkl uppvärmningen alltså), insåg hag att det jag bara hade kört 3, och var in på gång min fjärde.

Inte en chans att ladda om kanonerna, utan ett snabbt beslut att bara köra 5 idag.

Stört jobbigt, förhoppningsvis svårt att gå imorgon, än mindre simma. Fick spendera större delen av passet stående.

Sista intervallen blev hård nog, fick vika ned mig på kadensen och landade på 50 i kadens på den istället för 52 som var planen.

Riktigt bra komplementpass iallafall. Blir fler.

One thought on “Fail på nytt favoritpass

  1. Pingback: 2014 will be a Great Year! | TriDurance

Leave a Reply

