Hockey, elitsatsningar för småbarn samt uppåt och nedåtgående trend

Det var inte länge sedan svensk hockey gjorde bort sig idrottsligt och internationellt, men tyvärr dröjde det inte länge innan fotbollen i Göteborg gör självmål.

Hockeyn visade ju tyvärr en enastående flathet avseende sina egna led och närsynthet och godtrogenhet avseende att svenskar minsann inte dopar sig. Mest frapperande är att jag tror att hockeyrepresentanterna verkligen tror på sin sak. Jag kan inte förstå hur man kan (eller vill) ta fokuset från konstaterad doping till att bygga någon konspirationsteori om att IOK ville sänka Sveriges insatser. Vad vi lärt oss om preparaten är i svensk media att det måste vara “misstagsdopning”, och att spelare och läkare var godtrogna. Ingen skyldig således – det är ju bara svenskar inblandade. Internationellt verkar det istället råda en uppfattning om att man kan inte på misstag dopa sig med den aktuella allergimedicinen – utan det krävs rejäla överdoseringar strax innan provtagning. Det är också då den största effekten uppstår, enligt NHL-spelare.

Förutom att skylla ifrån sig, och ta Bäckströms parti (diskutera i grupper vad det sänder för signaler till hockeykillar-och tjejer lägre ned i åldrarna) så vill man lägga hävda att reglerna är tramsiga, och att man ju i NHL får använda preparaten fritt. Som om NHL är en föredömlig liga när det gäller att rensa mot doping.

Jag har läst många intressanta inlägg om detta case, återigen förvånas man över hur synen på idrotter och i synnerhet fair play är olika – hur kan man vilja ha en smutsig sport?

Varför går media på tricket?

Men när allt kommer omkring så är det ju cyklingen och längdåkningen som har stora problem med doping – det vet ju alla? Absolut inte friidrotten med majoriteten av jamaicanska sprinters som “missar VM” för att de testats positivt (??!!), hockeyn eller fotbollen? Jag är övertygad om at det finns en tydlig korrelation mellan pengar inom respektive sport och frekvens av doping.

Blodpass für alle så löser vi problemet – men enligt uppgift har internationell elitfotboll inte “råd” att införa detta samt regelbundna tester… 🙂

Hursomhelst – Fotbollen, ytterst IFK Göteborg, har tagit över dumstruten. I GP idag kan man läsa om att IFK satsar på barn för sin elitsatsning: http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2298906-ifk-plockar-8-aringar-till-sin-elitsatsning . Notera att i artikeln står det inte om Barn, utan det står om Spelare som vill det där extra extra extra. Klart att alla vill bli Zlatan i 8-årsåldern. Men man blir inte mer spelare för det, men är fortfarande ett barn.

Helt sjukt – speciellt när all forskning visar att det inte bara är skadligt, utan också högst tveksamt om det skapar bättre förmågor.

Själv har jag några blygsamma placeringar, någon SM-guldpeng och kan placera mig på pallen i internationella sammanhang. Började min elitsatsning som 8-åring? Nej. Som 12 åring? Nej. som 14 åring? Nej. Jag tränade knappt någonting förrän 18-20 årsåldern och absolut inte seriöst förrän en bit efter 30.

Visst – jag blev inte bäst av de bästa så benchmarket håller inte helt – men SVTs serie Idrottens Himmel och Helvete har ett mycket intressant genomgående tema kring detta: http://urplay.se/Produkter?q=idrottens .

Jag är övertygad om att IFKs elitsatsning egentligen är för misslyckade pappor (sorry mammor, men det är oftast pappor) som vill leva ut sina krossade drömmar genom barnen. Men det blir ännu ett misslyckande, och tyvärr på barnets bekostnad.

Nog om detta. Detta är ju ingen Hater-blogg utan en glad blogg om träning  – speciellt min träning.

Hur går den då – tja sådär upp och ned (kanske började jag inte en elitsatsning tidigt nog?) Jag har kommit igång med löpningen rätt bra. Centrala systemet orkar med bra – jag springer milen på helt OK ansträngning på sub 39-tempo. Perifera (muskel)-systemet är det inte lika kul för. Jag märker klart att jag får lida av den ökade löpningen (och fatiguen från denna) på cyklingen. Jag har fått plocka ned mina watt-tal några nivåer för att orka intervallträningen på Monarken.

Idag blev det inte pizza till lunch utan 4×4 på monarken med 3 min vila. För mig är det just nu viktigt att lägga mig på en nivå som jag klarar och bygga upp därifrån igen, även om det är betydligt sämre än för några veckor sedan. Dvs just nu levererade jag bara 360 watt på dessa 4or. Som efterrätt blev det att testa en shake av Star Nutritions Super-Gainer Pro – jordgubbssmak. Den funkade mycket bra. Jag använder alltid en egenblandad recovery efter mina lunchpass, eftersom jag inte hinner äta riktig lunch. Missar man detta så missar man också träningseffekten. Denna produkt var ny för mig, men funkade alltså mycket bra. Smakmässigt föredrar jag dock alltid vanilj eller annan mer neutral smak.

20140304-233522.jpg

 

 

Jag har nämligen nu en möjlighet där jag testar lite olika produkter från Milebreaker, något som jag är mycket tacksam över. Mest intresserad är jag att testa rödbetsshotsen nedan – som många vet har jag länge gjort egen rödbetjuice, men det skall bli kul att testa denna. Stay tuned.

20140304-233534.jpg

Dagens bonuspass blev 7 km löpning i snabbdistanstempo när jag väntade på Gustafs simning. Lysande koncept att träna när barnen tränar, något som jag bland annat börjat göra med min vän E på söndagskvällarna. Lätt löpning följt av lite styrka på Nordic Wellness Kungsbacka.

Men idag var det 7 km på 3.54-tempo över asfalt och grusvägar. Sprang i lite mer stabila skor för att skydda min fortfarande svaga fot – idag i Icebug Certo, som kanske är lite överkill för asfaltslöpningsdelen. Återigen var det musklerna som kändes värst – de tycker inte det är lika roligt som resten av mig tycker det är att komma igång med löpningen igen.

Som straff fick kalvarna och quadsen en 30 minuters tortyr på foamrollern senare på kvällen.

Förhoppningsvis kommer min nya CX under veckan – isåfall lovar jag ett unboxing-inlägg.

Vaya Con Dios – fast utan det där med gud.

 

Leave a Reply

