Lygnern och tävling

Idag var det dags för triathlon västs årliga träningstävling i Fjärås.

För att värma upp så körde jag hemifrån strax före 7 och rullade runt ett varv runt Lygnern först. Det gjorde jag även igår, men då med linjecykeln. 34 km /h runt pölen och följande effektdata från min iBike:

Medelkraft: 278 W
Max kraft: 657 W
Max Avg Power (20 min): 332 W
Normalized Power (NP): 317 W

Idag körde jag med Tempocykeln istället tillsammans med Calle Brummer. Ungefär samma hastighet, men med lite annan effekt:

Medelkraft: 231 W
Max kraft: 656 W
Max Avg Power (20 min): 263 W
Normalized Power (NP): 270 W

Vi körde lite längre idag, vilket förklarar lägre snitteffekt, men jag skall jobba lite med kalibreringen i första caset – kanske är det lite felinställt.

Det var en grymt fin morgon, vi körde relativt bra snacktempo. Perfekt tajming tillbaka till Fjärås kl 09.00, men Ullis var hård när vi kom in i simhallen, och gav oss ca 1 minut på oss att förbereda oss för simningen. 750 meter skulle simmas, och känslan för min del var sådär – jag fick syra i armarna direkt, antagligen påverkad av cyklingen och totala frånvaron av uppvärmning. Snittade 1.35/100 meter, vilket gav en tid på 11.50 ungefär. Ingen höjdare.

Snabbt ombyte sedan jaktstart för cyklingen. Jag blev satt att starta sist. Det var 20 km att cykla, jag snittade idag 37 km /h, och levererade ganska bra watt:

Medelkraft: 283 W
Max kraft: 601 W
Max Avg Power (20 min): 300 W
Normalized Power (NP): 298 W

Jag tror jag hade den snabbaste cyklingen.

Dags för löpningen. Långsam T2, och helt OK start. Men snart kände jag att jag inte kunde ta in på Brummer som jag gärna ville. Första varvet av 2 kände jag mig tung i magen av lite för mycket dricka. På andra varvet visade Calle klart att han sprang bättre idag.

Jag tyckte löpningen gick långsamt, men ändå hade jag snittats 3:36/km i mål. Helt OK får man väl säga ändå.

Därefter långsam rullning hem.

Stort tack till Ullis med familj för som vanligt grymt arrangemang.

 

Leave a Reply

