Tjörn Half ironman 2nd place and New goals

Igår körde jag kanske sveriges trevligaste triathlon, Tjörn halv ironman. Jag tog till slut en 2a plats i min age group.

För mig var detta en bonustävling, jag bestämde mig enbart för ett par veckor sedan för att köra. Problemet var bara att jag EFTER det beslutade att köra Ultravasan 90 km myrlöpning, vilket jag ju gjorde förra helgen. Så det var helt utan förväntningar jag åkte upp till Tjörn igår.

Min ambition var att verkligen känna efter hur kroppen fungerade och köra därefter. Kändes det bra skulle jag köra på, var det tungt skulle jag bara rulla igenom. Eftersom vädret var tveksamt och ganska dåligt så var jag inte superladdad. Men Tjörn har alltid ett grymt arrangemang och helt otroligt härligt med klubbkompisar och andra supporters i och utanför banan. Stort tack för allt er support, i synenrhet på löpningen där det verkligengav kraft.

Sedan jag körde Tjörn sist så har de lagt om löpbanan, vilket gör att det kanske är ännu bättre förutsättningar att hejja på de tävlande,

Jag startade iallafall med en simning helt utan uppvärmning, till och med lite kall. Någon gång (Vansbro) har jag totalt misslyckats med simningen genom att aldrig komma in i simharmonin. Denna gången låg jag ganska bra till bland de främsta ut mot första rundningen av en ö, och det kändes helt kontrollerat. Vid rundningen blev det en del förvirring om vi bara skulle runda ön, eller också en boj, men det redde ut sig. EFter det lilla strulet gick simningen bättre. Jag simmade relativt kontrollerat och förbi grupp efter grupp av seniorsimmare. någon enstaka simmade om mig, men jag kände mig avslappnad men effektiv. Jag kom upp på 29 minuter och det kändes rimligt just då. Svårt att veta exakt längd på dessa banor, så det är svårt att exakt jämföra.

Växlingen gick OK, lite strul att ta på sig en fusion speedtop när man är helt blöt men till slut löste det sig. Det regnade stabilt så det kändes viktigt att få på den. Cyklingen kom igång och ganska snart fick jag kvitto på att min r´simning varit bra jämfört med andra. Dels kom jag snart ikapp Emma Igelström som startat 2 minuter före mig, dels var jag före både Oscar (2 min start före mig) och Lars R som startade samtidigt som jag.

Men lyckan är inte alltid långvarig. Oscar kom givetvis snabbt upp bakifrån och snart också Lars. Jag tryckte på vad jag kunde på cykeln men fick aldrig riktigt bra tempo.

Det låter lite märkligt, men en halv ironman känns ganska kort, med tanke på att jag kört 2 st väldigt långsamma (mycket höjdmeter) ironmandistanstävlingar i år. Så de 9 milen klarades av allt eftersom. Jag insåg att jag inte var snabb, men det var egentligen först när jag i efterhand kollade resultaten som jag insåg att cyklingen inte var svag, utan till och med “icke godkänt”.

Huvudanledningen är att jag inte var bättre cyklist igår. Relativt svag cykelträning under sommaren, ingen cykling sedan Norseman samt Ultravasan satte ned min nivå till den av igår.

Ut på löpningen med supermycket supporters. Första 5-8 kilometrarna gick riktigt bra. Flera sub4 kilometrar och jag tog placering efter placering. Kändes oförskämt starkt, med tanke på Ultravasan. Men kanske är det så som Kristian M (som vann H40-44) sade eferåt att hård löpning påverkar inte löpning så mycket men det påverkar cykling mer. Det kanske stämmer.

Lyckan av stabil löpning höll i 2 varv av de 3.5 som skulle springas. Sedan kändes det som någon injicerade gelatin in i låren. Som bäst gick det OK på platten, men backarna var sjukt sega. Jag kämpade på och försökte hålla undan.

Från att hållit nollan fram tills nu på löpningen så kom mot slutet av 3e varvet både Rikard och Pelle bakom mig i riktigt fin fart. Pelle sprang till slut på hedrande 1.19, starkt. Båda dessa gick i mål ca 2 min före mig, men Rikard hade startat 2 min före mig. Pelle vann snyggt sin klass.

Jag väntade också på lovande MattiasMattias som springer sjukt bra, men på något sätt kunde jag hålla undan. Jag hade ett hårt sista varv, och speciellt sista 2-3 kilometrarna tvingade jag fram en långspurt som inte var trevlig.

Jag gick imål på 4.26. Tiden är långt ifrån PB, men med omständigheterna är det godkänt. Tror det var en 15e plats totalt?
Simningen 29 min, cyklingen 2.27-28 och löpningen 1.24.
Godkänd simning, usel cykling och godkänd löpning med tanke på ultran en vecka innan. Speciellt förvånad, men glad, är jag att jag kände att trots min tunga löpning mot slutet kunde jag hålla ihop löpsteget mycket bra under hela loppet.

Lite tråkigt tycker jag att det är olika starter för senior och masters. Svårt att hålla koll på tävlande, speciellt när man inte vet vilken klass alla kör i.

Nutritionen var denna dag en gåta. generellt är det något jag måste jobba med. jag var väl laddad med bra frukost innan, men under loppet fick jag i mig mindre än 1 liter (ganska starkt blandad) vitargo, 2 gel, 2 bars (allt under cyklingen). På löpningen langade Oskar en flaska cola, och jag tog en klunk som satte sig i magen. sedan var det game over att dricka mer under löpningen. Jag får väl räkna lite på antal kalorier, men misstänker att det är rejält för lite. Min cykling var i och för sig lågintensiv, men att inte möta hammaren under löpningen med så lite energi är kanske märkligt?

Nya mål då?
Inför nästa år blir det någon månads fundering. Kandidater är:
Att kvala till XTERRA Maui 2015
Satsa på swimrun
Norseman nytt försök + VM långdistans

Men dessförinnan är det höst, och det vore kul att springa snabbt på till exempel Göteborg Marathon i oktober. Tyvärr lite kort om tid kvar att träna, men jag har stora funderingar på att lägga ett körschema för 2h39 minuter. Bättre lyster till den sträng som brast…..

IMG_9201.JPG

IMG_9200.PNG

IMG_9202.JPG

IMG_9212.JPG

IMG_1060.JPG

Leave a Reply

