Marathon take two

Jaha, då firar min förkylning två veckor idag. Det var säsongsbiljetter det.

Vet inte hur länge sedan jag hade ett så långt träningsuppehåll.

Det blev knappast ett försök att nå min målsättning 2.39 på Göteborg Marathon, trots att jag var anmäld och klar.
Väldigt frustrerande eftersom det var grymma förhållanden, rimligt bra paceing, och möjlighet till fin placering om det gått bra. Massvis med kompisar som sprang bra den dagen.

Det märkliga var att förra fredagen hade jag bestämt mig för att köra halvan istället. Efter påtryckningar bestämde jag mig på lördagsmorgonen att köra hela marathon, för att kl 9.30 bestämma mig att kasta in handduken. Det var garanterat rätt val.

Alternativplanen var Växjö marathon idag, men jag är inte tillräckligt frisk än.

Alternativ #2 hade varit Frankfurt marathon kommande helg, som är riktigt snabb och hade varit kul. Men jag står över även denna. Anledningen är att jag är för osäker på att klara mina 2.39 just nu, då känns det långt bort och lite dyrt.

Istället blir det en tvåstegsraket. Jag hoppas kunna köra Vintermaran i Stockholm den 8 november som ett kapacitetstest. Den är snabb och med några bra Pacers med. Jag får chans att ladda om kanonerna efter min förkylning med några snabba och några långa pass.
Körde idag ett pass på löpbandet, 40 min i 3.45 tempo.

Förväntningen är inte att garanterat klara målet, men att snarare göra ett test. Utifrån detta kan jag lägga upp träningen för att sedan sätta en snabb marathon i början av nästa år, kanske nere i Europa.

Fördelen jag har märkt av att outa sina mål (2.39) är lite av att passera post of no return. det går inte att dra tillbaka liksom.

IMG_1086.GIF

Leave a Reply

