Race report för test på Aktivitus . Med Film!

För någon vecka sedan var jag på Aktivitus för test av formen.
Jag har tidigare testat mig på försäsongen, men nu var det alltså off-season som jag testades på.
Cykelformen är under all kritik, men löpformen är relativt OK.
Testet var uppbyggs som vanligt, dvs sub-max test på cykeln för att hitta tröskeleffekt. Därefter löptest submax där vi testade löpeffektivitet samt ett VO2 max test på löpbandet. VO2 på löpbandet var för mig nytt, tidigare har jag kört det på cykel.
Först gjorde jag några extraundersökningar, bland annat kroppsfettsmätning. Mitt sammanvägda värde var 9.1%, och det var på gränsen till underkänt, om det skulle varit tävlingssäsong. Men jag har en egen våg som mäter bland annat detta, så jag vet att jag ligger ungefär här. Förbättringspotential.
Skärmklipp 2014-11-05 00.29.39
Därefter var det ett hälsotest med test av kolesterol och annat. Fick OK på dessa.
Cykeltestet gick rimligt bra. Det är ju en ok ansträngning att köra ett submaxtest. Jag ligger ju alltid lågt i puls under ansträngning, men i år extra lågt. Kanske lite äldre, kanske bara sämre.
Hursomhelst kom Patrik fram till ett tröskelvärde anaerobisk tröskel på 280 W, att jämföra med 300 för 18 månader sedan. Jag trodde att jag skulle ha tappat mer än så, så detta var väl OK.
Skärmklipp 2014-11-05 00.32.20
Skärmklipp 2014-11-05 00.32.27
Jämför vi testerna från 2013 och 2014 så ser man att jag ligger på en lite högre laktat under hela testet.
Skärmklipp 2014-11-05 00.34.26
Löptestet var mer intressant, här är jag ju bättre tränad.
Jag upplever det som ganska svårt att köra ett maxtest på löpningen med den slaktmasken som krävs för att mäta VO2max. Kanske hindrar den lite grann så att man inte kör sista biten. Maxtestet är en riktig utmaning, och känslan efteråt är givetvis ”jag kunde gjort lite till”. Jämfört med föregående år så hade jag betydligt bättre VO2Max, men tyvärr är inte värdena jämförbara, eftersom förra årets test var uppskattat värde. VO2max på 63 mlO2/kg/minut. Missa inte misärfilmen på maxtestet:
Maxtestet var rätt utmanande. 16.5 km/h och öka 1% lutning varje minut.
Skärmklipp 2014-11-05 00.35.21
Det jag inte kunde visa i VO2Max kunde jag visa på löpeffektivitet. Här känns det riktigt bra. Ligger bra till med Aktivitus testade urval, och då är det enbart det urval som kan köra submaxtest upp till 16-17 km/h. Givetvis ligger de allra bästa på en bättre syreupptagning. En intressant iakttagelse är jag gör av med nästan lika mycket syre vid 14 km/h som vid 15 km/h. Detta syns tydligast i grafen.
Tröskelvärde på löpningen är 3:30 km/h. Det får jag vara nöjd med.
Skärmklipp 2014-11-05 00.41.27
Skärmklipp 2014-11-05 00.41.41
Laktatutvecklingen (tröskelvärden) på löpningen är nästan identisk med för 18 månader sedan, men då hade jag ett något sämre tröskelvärde på 3.38.
Skärmklipp 2014-11-05 00.42.34
Hur ligger ni till med liknande tester?
DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO
4 thoughts on “Race report för test på Aktivitus . Med Film!

  1. Erik Arnström

    Var där idag. Fick 310W på cykeln, och 3:25-fart på löpning. Jag behöver därmed inte ens starta en Ironman för att veta att jag kan gå sub 9, och göra maran på sub 2h40.
    Det är ngt som inte stämmer här…

    Reply
      1. earnstrom

        Jag har cyklat 160 mil i år och i princip inget sen juli… Det finns ngt som inte fångas i det där testet…

Leave a Reply

