Monthly Archives: December 2014

Speed, cramps, strength intervals and mechanical failure

Det har varit lite gott-och-blandatträning under helgen.

Skulle sprungit med Oscar Olsson i lördags morse, men det blev ett Walk Over i konsensus – vädret var rätt surt. Istället blev det ett skönt kort trailpass med vår gamla hund Alice som fått ny energi efter en livmoderoperation. Så kan det gå. Men hon orkade inte så långt ändå denna första gång. Jag fortsätte direkt med 45 minuter på löpbandet, givetvis med Vinterstudion som sällskap. Jag kan inte sluta imponeras av skidlöparna. Norsken (Krogh) som ligger 2a i världscupen tränar bara 800 h/år, kanske skulle man fundera på att byta karriär? Men ettan (Sundby) tränar å andra sidan 1200 h /år.

På löpbandet blev det nya farten 16.5 /3.38 pace – hårt.

10882352_10152518791906860_8665122403344190912_n

Lördag eftermiddag blev det ett simpass med Malin (TI coach) på kanten. teknik blandat med fart = nyttigt. Vi avslutade med paddlar och fenor och då såg jag min chans. Men med vaderna sura från förmiddagen klarade jag bara att köra 25 meter hårt med fenor innan krampen från H*vete slog till i vaderna. Det blev något bättre efter jag lugnat ned dem, men jag har fortfarande ont i dem, ett dygn senare.

Passet med stroke rate hittar du nedan och garmin connect.

Vi körde bland annat 6×400 (400+8×50)x3 i sammansatt, paddlar/dolme respektive paddlar/fenor. Nyttigt pass.

Skärmklipp 2014-12-22 00.31.52

Söndagen var massiv social dag – trevligt med svårt med träningen. Till slut blev det iallafall 3 x10 minuter styrkeintervaller på Monarken. Vinterstudion repris = check.

Tyvärr gick bandet av på första intervallen, så motståndet blev inte korrekt. Jag började iallafall att köra med 6.5 kg i Viktkorgen och ca 50-52 i kadens, vilket motsvarar 325+ Watt. Bra för benen. Efter att bandet /snöret gått delvis sönder på 874an så upplevdes motståndet mindre, och jag ökade istället kadensen. Oklart vilken belastning det innebar.

IMG_1265

IMG_1268

Challenge 2015 3 of 4 or 5 or 6….

Go for Gold in Austria!

One of the type A Competitions for 2015 will be the inaugural Austria Extreme Triathlon. While not part of the AllXtri -family (yet?), it surely has the potential to be a great event. Similar concept to Swissman, Celtman and Norseman, but in an Austrian environment.

Objective? Surely I’ll head for the top of the podium.

All plans are not set yet, such as support runner (maybe you?), but I’ll take one of my great training buddies with me in the project, Alexander Wennergren-Helm. Alexander completed the Swissman last year as Team Odlo, and is taking his second Extreme Triathlon this summer.

Related to this I have some great news of other “friends” that will support me on the journey – some great companies that will partner up. But more about that when its official. Don’t miss the  promo film below about AUXTRI.

Peter

Welcome at Austria eXtreme Triathlon, the new generation of winners!

The “Mur”, a river within the heart of Austria

The Mur flows trougth Austria, Slovenia, Croatia and Hungary and constitutes also partly the border between these four states.

You have to swim 3.8 km in the Mur – there of 2.2 km on the right bank downstream and 1.6 km on the left bank upstream. Upstream you will feel the current; generally you will feel the extreme coldness of 14 degree water temperature. The swimming distance will end in a branch of the Mur at Thondorf.

Biking

You will ride with the bike through “Green Styria” (die Grüne Steiermark).

The 186 km are ranging across the Gaberl, into the Murtal and from there into the Lachtal across the Sölkpass until the dam in Großsölk.

In total there are +3900 meters altitude difference on the bike.

Running

The start is located at the Großsölk dam.
fantastic starting point into the run.
Here it’s time for goose skin – running down to the canyon along through the Kleinsölk to Pruggern.
From there you will continue through Aich to Weißenbach alongside the Enns.
Through the Silberkarklamm to Ramsau to the Südwand Hütte and finally to the valley station of the Dachstein, a breathtaking scenery after 44 km and more than +1900 meters of difference in altitude, reaching the finish line …

http://autxtri.com

IMG_6706

IMG_1253.JPG

IMG_1252.JPG

7 % förbättring!

Idag var det 3e monarkpasset. Bättre och bättre.
På inledande testet på 277 watt hade jag 141 i puls, 1 slag mindre än förra gången, bara 6 kvar till acceptabel form.

Körde sedan vinterstudion och dagens sprinttävlingar från Davos framför Monarken. Grymt imponerande med skidåkarna som fixar alla distanser från supersprint till 5-mil. Som om jag skulle vara bra på allt mellan 100 meter och marathon. Respekt. Verkade förresten som att Marit kör med 920. Skall hon börja med triathlon? Kan bli farligt…..

IMG_1258.PNG

Passet blev 3×15 min, idag med 3.3 kg och 92/95/93 i kadens, dvs 305-315 i effekt. Grymt bra förbättring. Också skönt att det börjar kännas i benen när man cyklar. Också lite svårt att gå uppför trappan efteråt. Bra där.

Dagens andra seger var när jag tog ett set av tre från min 13åriga son i pingis. Så lite som kan göra en glad!

IMG_1261.PNG

Thor, this one is for you.

I like to evaluate new and old things. One apparently old thing is the VO2 boost some Nitrate can have, which is easiest to get from Beet roots. And I like them, either as they are, or sometimes juiced or shots.

When I was in  Norway this summer for Norseman with my supporter Thor, I had a carload of training gear with me, but also some groceries, for instance a liter of beet root juice.

Naturally, the bottle leaked and many of my training clothes were stained with the very difficult red. No good, and I had to promise Thor never to bring beet juice in such way again.

Another thing I practice as a training opportunist, is always be ready (no not like the boyscout) for training, which means having an oversized duffle bag of training gear in the car every day.

For the last few weeks I have had some issues with finding clothes again stained with beet juice, thinking that it must be from August. (yes it is a very big duffle bag).

Today, when running a fast paced tempo run (16.5 km/h) on the treadmill at Nordic Wellness I realized that the beet it shot I have had in my bag had leaked. and it was now completely empty. Hence the spots on the clothes, and all other gear was all sticky. So I have now spent some time with cleaning the mess up.

But thank you Milebreaker for helping me with the beet shot, but this time i failed again.

In addition to the run, I was also in the pool for an early session. It is a long way back. Starting 6 am gives however energy and a feeling of strength. Then I was back in the pool again in the evening for another session, but this time all fun no work with F, my daughter.

I won’t bother you with the poor swim session, but here is a graph from Garmin connect http://connect.garmin.com/modern/activity/649634543 with the cardiac drift when running 16.5 km/h. still some more fitness needed obviously!

Skärmklipp 2014-12-12 20.02.21

TGIF!

263789-beet-it-sport-shot-edit

7 beats

Jag trodde inte min cykelform kunde bli så dålig. I denna veckan har jag startat upp cyklingen och simningen igen, och det känns som jag är en komplett rookie.

Löpningen är väl i nuläget på en acceptabel nivå, men de andra disciplinerna har – skall vi säga – förbättringspotential. Idag körde jag 2×15 på 290 watt, att jämföra med i våras då jag närmade mig 3×20 på 330-340 watt. Inte kul.

Mest anmärkningsvärt var det modifierade Åstrandstest som jag alltid kör. Jag kör uppvärmning på 75 i kadens, och 277 watt och kollar puls. I våras 135-136 bpm. Nu är uppvärmningen riktigt jobbig på 142 i puls.

Sjukt underbetyg.

Nästan ännu värre är att jag efter passet inte riktigt känner mig trött. Som att det inte finns några muskler att varken använda eller utmana.

Får bli ändring på detta.

Får dock säga att det funkar fint med Iphone kopplat till en gammal datorskärm. Idag blev det ett youtubeklipp från Kona 2013.

Sjukt vad Rinnie kan springa. 2.50:38 som avslutning på en ironman i den värmen. Ytterligare några sek snabbare 2014…. Respect!

Challenge 2015 #2 of 4

 

 

 

Second challenge of 2015 will be the classic Vätternrundan round the pond bike ride.

It is the worlds largest biking competition and I have attempted the sub7 hour challenge a couple of times. The team has reached 7.08, but not fully sub7. The trip is 300 km so the goal corresponds to 43 km /hour. on a road bike.

Meticulous planning, hardship and reasonable good conditions are all necessary to succeed.

The Vätternrundan attracts some 20.000 participants, and with a sub7 finish, we will be among the 50 or so best riders.

For me, it is a great spring challenge, forcing me to early bike training including early bird training regime.

I didnt do the Vätternrundan in 2014, but it will be great to see the team again.

Also – with some help from other friends, we have an idea of some live coverage, if possible.

Follow us on http://contitestteam.blogspot.se

 

Conti_TestTeam_logo_2_m

Challenge 2015 #1 of 4

Paris Marathon in 12 April will be the first challenge of 2015. I am hoping for it to become the first perfect training goal of the season. The target time is 2.39 minutes, an average pace of 3:47 /kilometer.

That will be a personal best and about a 50th place by Swedish standards, including all roadies.

The training required will be great for maintaining fitness over the dark months. The treadmill will give no excuses to train in every weather of any occasion.

All tempo runs will be at 16 km/h.

Adding to that progressive long runs 30-35 km’s and 1000 and 2000 meter fast intervals.

P

Looking forward to continued support from my mains: #gococo #icebug #nordicwellness #milebreaker and some new ones: #g***** #s*****

Skärmklipp 2014-11-10 23.22.37

IMG_9890