Speed, cramps, strength intervals and mechanical failure

Det har varit lite gott-och-blandatträning under helgen.

Skulle sprungit med Oscar Olsson i lördags morse, men det blev ett Walk Over i konsensus – vädret var rätt surt. Istället blev det ett skönt kort trailpass med vår gamla hund Alice som fått ny energi efter en livmoderoperation. Så kan det gå. Men hon orkade inte så långt ändå denna första gång. Jag fortsätte direkt med 45 minuter på löpbandet, givetvis med Vinterstudion som sällskap. Jag kan inte sluta imponeras av skidlöparna. Norsken (Krogh) som ligger 2a i världscupen tränar bara 800 h/år, kanske skulle man fundera på att byta karriär? Men ettan (Sundby) tränar å andra sidan 1200 h /år.

På löpbandet blev det nya farten 16.5 /3.38 pace – hårt.

10882352_10152518791906860_8665122403344190912_n

Lördag eftermiddag blev det ett simpass med Malin (TI coach) på kanten. teknik blandat med fart = nyttigt. Vi avslutade med paddlar och fenor och då såg jag min chans. Men med vaderna sura från förmiddagen klarade jag bara att köra 25 meter hårt med fenor innan krampen från H*vete slog till i vaderna. Det blev något bättre efter jag lugnat ned dem, men jag har fortfarande ont i dem, ett dygn senare.

Passet med stroke rate hittar du nedan och garmin connect.

Vi körde bland annat 6×400 (400+8×50)x3 i sammansatt, paddlar/dolme respektive paddlar/fenor. Nyttigt pass.

Skärmklipp 2014-12-22 00.31.52

Söndagen var massiv social dag – trevligt med svårt med träningen. Till slut blev det iallafall 3 x10 minuter styrkeintervaller på Monarken. Vinterstudion repris = check.

Tyvärr gick bandet av på första intervallen, så motståndet blev inte korrekt. Jag började iallafall att köra med 6.5 kg i Viktkorgen och ca 50-52 i kadens, vilket motsvarar 325+ Watt. Bra för benen. Efter att bandet /snöret gått delvis sönder på 874an så upplevdes motståndet mindre, och jag ökade istället kadensen. Oklart vilken belastning det innebar.

IMG_1265

IMG_1268

Leave a Reply

