Monthly Archives: January 2015

Garmin 920XT första intryck

Det är många av er som undrat hur nya 920xt från Garmin är. Jag har använt den flitigt under en månad nu, till löpning, cykling och simning inne och ute.

Jag har under senaste åren använt en mängd puls/GPSklockor allt från Suunto, Polar och givetvis flera Garmin. 920an är betydligt mycket lättare  och tunnare än tidigare klockor. Dessutom är den snygg nog att ha på sig jämt, vilket 910an knappast var.

Vill du läsa en komplett review klickar du in hos DC Rainmaker.

http://www.dcrainmaker.com/2014/11/garmin-forerunner-920xt-depth-review.html

IMG_0388

Jag började att använda min 920 samtidigt som Virb och Vector. Virb är Garmins Actionkamera och Vector är pedalerna som mäter kraft, balans mellan hö-vänster och allt man behöver veta.

Själva unboxinkänslan är väldigt mycket Apple på dessa produkter. I synnerhet är Vector sjukt snyggt och lyxigt inpackade. När man börjar använda 920 så känner man snart också att Garmin har gått från att vara en pulsklocka till GPS-klocka till en hel träningsplattform. Vad jag menar med det är att allt är numera så otroligt snyggt och sömlöst integrerat. Det tar några knapptryckningar att para ihop allt med varann och lägga in trådlösa nätverk i klockan och koppla klockan till telefon en etc.

Det känns som att plattformen med 920, Garmin Connect och gärna Garmin Vector om man cyklar erbjuder både en enkel men  full kontroll över enskilda träningspass, progressionen (utvecklingen) av din träningsnivå, men också ett extremt bra stöd för coaching eller egencoaching. Bra överblick och riktigt bra hjälp. Och faktum är – oavsett vad som står i siffrorna så kan man få lite bättre motivation av att se vad man gjort och hur man utvecklas. All motivation är bra motivation, och framför allt “What you cant measure you cant manage”.

Men när man väl kommit igenom detta (som inte är svårt) börjar möjligheterna att öppnas upp. Motorn i hela träningsstatistiken (men också ett mycket bra verktyg för att utveckla träningen) är Garmin Connect, deras site för uppföljning. allt synkas dit otroligt smidigt. Jag brukar ha min iphone och min 920 ihopkopplade, så laddas alla träningsdata upp automatiskt. Sweet. Andra alternativ är genom wifi eller via datorn. Oavsett vad så fungerar det jäkligt smidigt.

Riktigt snyggt också att få hela träningshistoriken i sin iphone, även om appen har ett par saker till att önska, såsom att graferna skall kunna vara zoom-bara.

Annars är allt så integrerat att jag kan styra min actionkamera från telefonen eller från min 920 och jag kan få upp sms och mail på min 920. Coolt. Dock dröjde det bara ett par timmar innan min fru upptäckte detta  – hon gillar inte direkt när jag läser mail och annat på telefonen hela kvällen, så funktionen på telefonen med smart avisering har jag stängt av.

Jag kommer återkomma till många av de spännande features som finns i senare inlägg. Till att börja med kan man konstatera att det helt plötsligt är intressant med hur många steg man tar per dag.

För några sedan var det ju inne med stegtävlingar på jobbet, men med klockan har det faktiskt fått en liten revival tycker jag. Kul att kunna konstatera på kvällen att man rört sig rimligt bra. se bilden ovan.

En annan cool feature är rörelselarm – klockan larmar efter inaktivitet att jag bör ta en promenad och sträcka på benen om jag sitter still för länge.

Slutligen registreras det hur jag sover – mitt rörelsemönster under sömnen, och sedan kan jag klicka i på Garmin Connect hur jag känt mig när jag vaknat, för att hitta mönster kring detta.

Min favoritfunktion är nog återhämtningsrådgivaren som ger en indikation på hur länge jag behöver vänta för att köra ett (liknande) pass igen.

Jag får också fram nya personbästa på Garmin Connect respektive klockan, dvs “grattis, nu har du ett nytt personbästa på milen/5k/mile/1k” och så vidare. det kan vara kul glädjeämnen!

Det är inte så sannolikt att någon av dessa funktioner gör “the spaceship faster”, men det finns gott om funktioner för det. Idag tänkte jag främst nämna löpfunktionerna som analyserar ditt löpsteg. Denna funktion har tidigare inte funnits på Garmins multisportklockor, men är kanske den viktigaste för att hitta ett bra löpsteg. Jag tänkte skriva ett komplett inlägg om bara detta vid senare tillfälle, men klockan mäter vertikal förflyttning (hur mycket man studsar på varje steg), markkontakttid och framfor allt löpkadens, dvs steg per minut. Jag vill hävda att detta kan vara den viktigaste och enklaste egenskapen för at jobba fram ett effektivt och skadefritt löpsteg.

Nedan visar jag ett exempel på ett helt havererat löppass där man tydligt ser hur tröttheten kickar in och stegfrekvensen blir sämre och sämre. Mer om det i senare inlägg.

Förutom efteranalys av löpsteget under passet så finns också en smart funktion som heter metronome – det är en signal som piper i rätt frekvens, till exempel 45 gånger per minut. Den använder du för att träna på att just hålla “rätt” kadens. Om du tar fyra steg på varje pip så får du i detta exemplet en löpkadens på 90 (men kan ställas in på valfritt sätt). grymt bra för att ibland träna teknik. I synnerhet när man börjar bli trött i slutet på ett pass kan det vara mycket bra att träna på att vidhålla frekvensen.

Klockan räknar ut ditt VO2 max successivt för löpning, den ställer in sig allt eftersom. Skall bli intressant att jämföra hur väl det stämmer när jag har lite mer data. Även med Garmin Vector får man unika V02 max stimmat för cykeldisciplinen.

Skärmklipp 2015-01-29 21.46.43

Advertisements

Rekrytering till Austria Extreme och dubbelpass

Bra dag idag.

Revelj 0535 och jag besegrade latmasken idag. Sladdade in vid Kungsbacka simhall (varför skall man betala P-avgift kl 0600 på morgonen?????), och hängde med KBSS masters. Ganska litet gäng idag men bra träning. Inspirerande att det var en grupp på 12-14 personer som Malin tränade vuxencrawl á la TI. Klockan 0600. Kul!!

Bästa förflyttningen för mig själv var att jag faktiskt hängde med på att köra 4×50 medley rullande samt ytterligare en 1000 m medleyserie. Inte för att min fjärilssim är bra, men ändå lite kul att utmana sig själv.

Dagens viktigaste pass var ändå rekryteringspasset av den (än så länge) hemligt supportrunnern till Austria Extreme Triathlon  i sommar. Vi skulle springa i Skatås-femman ett par varv, men pga snö och slask så blev det lite asfalt istället. Inte vansinnigt långt, men ändå lite jobbigt att springa i “snacktempo” på 3.54. Speciellt jobbigt var det att försöka verka fullständigt oberörd i uppförsbackarna när jag sprang och berättade alla support-detaljer i 3.40 tempo….. Skämt åsido.

Det är en rejält trevlig kille och riktigt duktig löpare som sannolikt följer med till Österrike i sommar.

Stay tuned.

Skärmklipp 2015-01-26 22.01.33

Videoblog: löpanalys med Virb och mellanmjölksträning

Denna vecka har mellanmjölksträningen fortsatt. Jag har inte haft någon superentusiasm eller energi – så kan det ju vara. Dessutom har #tränavarjedag störts av att jag fick åka med grabben till sjukhuset under sådär 16 timmar för att sy tre stygn. Tog lite tid eftersom han behövde sövas ned. Han är 100% ok nu, men man kan väl säga att han behövde sys på ett lite intimt ställe….

VIRB0848

Sista två dagarna har jag fått in ett tröskelpass på löpbandet respektive ett på cykeln iallafall. I onsdags blev det 60 minuter i 16 km/h (3.45 pace) och samtidigt lattjade jag med min Garmin Virb actionkamera. Den funkar som många andra actionkameror, men har några features som är helt unika. Dels kan den ta in alla ANT-sensorer (cykelpower, puls, temperatur, etc) och har också GPS i sig så den mäter fart (samt acceleration med en accelerometer etc etc). dessutom utrustad med wifi och blåtand. rejält spännande plattform. Kundnyttan är att man dels kan styra Virben från alla andra Garminenheter, typ 920 eller edge, och sätta av/på kameran etc etc. dessutom kan man lägga in alla data som man vill på den färdiga filmen, som puls, hastighet etc etc. grymma möjligheter. Man kan givetvis styra Virb från Iphone också, vilket jag gjorde igår. Resultatet som nedan kanske inte är så intressant när man springer konstant fart på löpband, men vänta bara så skall ni se vilka möjligheter som finns. i exemplet nedan jag jag bara lagt in fart och pulsdata. Rejält cool plattform. Som alltid är det dock intressant med löpanalys, och filma när man börjar bli trött (efter sådär 59 minuter på löpbandet). Dagen till ära kollade jag SVTs dox om norska damskidlandslaget. Imponerande, missa inte den. Dokumentären om de svenska damlängdåkarna är också bra.

Kanske skall förekomma varför svenska flaggan hänger uppe i filmen – Nej jag är inte överdrivet patriotistisk, men killarna har hängt upp den för att ta emot pingisbollar när de spelar i andra änden av lilla garaget. Så att de inte smashar in bollarna och inte kan hitta dem. (I ett annat blogginlägg får jag väl avhandla kring mina fantastiska förmåga med racket och boll – eller kanske min oförmåga att besegra mina barn i denna sport). I torsdags blev det 3×20 med mina sjukt svaga cykelben. Men man måste ju börja någonstans, och för mig innebär det 300W. Nu kollade jag på någon Sufferfest Angels, eftersom C kollade SVTPlay, L kollade Youtube eller något annat och G körde onlinespel. Ingen bandbredd kvar till farsan. Skönt att fibern installeras snart. Som vanligt inledde jag med uppvärmning med modifierat Åstrandtest (75 kadens, 277 watt). Jag ligger förvånansvärt lågt här på 134 i puls. Kanske något är lite knas med kroppen. Passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/680114633 Vectorpedalerna säger en obalans på 47-53 på vä-höger ben. Skärmklipp 2015-01-22 23.02.39 VIRB0828

Inget världsrekord men Vildsvinsjakt!

På pretto-bloggar som denna är det mest världsrekord och snygg-selfies som man får se.

Det är ju i bästa fall halva sanningen. Men denna helgen var inte någon världsrekordshelg. Men jag och Alice fick lite vildsvinsjakt när vi sprang igår.

Avundsjuk på alla kompisar som sprungit eller sprang Sandsjöbacka trail, men samtidigt lite lättad över att jag inte skulle springa idag.

Fredagen började sent, men före de obligatoriska räkorna och somna i soffan så hade jag bestämt att köra ett 4×4 pass på Monarken. Cykelformen är ju sjukt låg, och det var rejält länge sedan jag körde fyror, så jag ville bara komma igång – inte fokus på någon superprestation. Jag lassade upp effekten på 350 watt och det var en bra uppskattning, för jag klarade det med nöd och näppe. Skönt när det gör ont i benen när man går upp för trappan efteråt.

Målet är ju annars att köra 4×4 @400 watt.

VIRB0809

 

VIRB0802

Lördagen började med att jag sprang en kort runda med gamla tanten Alice, the Dog. Kort löpning och söligt i skogen så jag sprang i korta tajts och Icebug Acceleritas.

Jag passade på att provköra min Virb Elite och hade lite tur, eftersom halvvägs in i löpningen sprang det ett stort vildsvin över stigen! Mäktigt. Kolla filmen nedan, men se till att se den i HD-kvalitet.

Jag måste säga att Virb:en har grymt spännande funktioner för att integrera alla data (puls, position, hastighet, watt-information och allt man kan tänka sig) in i en färdig film. Virb Edit, där man redigerar filmerna har dock lite kvar att önska. Men det kommer ofta uppdateringar så snart är nog Virb Edit riktigt bra. Virben kan man sköta från sin 920, de är helt integrerade så jag kan starta-stoppa, ta bilder med Virb:en genom att tycka på klockan. Sweet.

När G spelade tennis var det 8×1000 meter – jag kör med kort, 1 minut vile. Här kände jag rejält från gårdagens Monark-pass. Tanken var att landa in intervallerna på 3:20, men det var inte en chans. i motvinden klarade jag bara 3.30+ och i medvinden kanske 3.22. Sega ben, men också ett tag kvar innan jag kör tusingarna på 3:15 eller så.

Snygga grafer blir det ju ändå:

Skärmklipp 2015-01-18 22.51.12

Söndagen var jag trött hela jag. Orkade inte göra någonting. Kanske omotiverad, sjuk, eller bara kass.

Till slut efter mycket Alfons Åberg (“Jag skall bara…”) kom jag iväg ut. Tanken var 30 km i lugnt tempo, men klart var att varken benen eller skallen var med idag. Det blev istället riktigt lugnt (4.08) och 20 km. Makalöst lågt tempo, ingen puls, sjukt låg löpkadens och allmänt moraliskt förfall. Bottennapp.

Skönt att ställa mätaren på noll och börja med en ny vecka.

 

 

Fitness Friday!

Man kan ju lätt tro att jag bara tränar. Och så är det ju.

Men ibland så är jag också VD på ett spännande bolag. Nytt för i år är att vi infört “Fitness Friday”, som innebär att vi gemensamt promenerar/cyklar/springer på fredaglunch. Bolaget skjuter till lite extra tid på lunchen, och är man delaktig de allra flesta fredagar under våren så är man med i utlottning av lite träningsrelaterade priser.

Idag var första tillfället jag var med själv – grymt fin promenad i vintersolen.

Hur gör ni på Ert jobb?

2015/01/img_0388.jpg

2015/01/img_0389.jpg

Mycke nu…Garmin Vector installerade och klara

Tillbaka från Asien i måndags morse. Har som alltid en bra (hög) ambition att köra på rejält med träningen, morgon-middag-kväll. Men ambitionutfall, tyvärr.

Det har varit mycket att fixa med under veckan hemma, sjuk fru, barn att köra-hämta-lämna och super mycket på jobbet.

Plus jetlag på det.

Sprang lite på lunchen i förrgår iallafall för att kolla statusen i Sandsjöbacka inför helgens lopp där. Det såg torrt ut nu iallafall.

2015/01/img_0371.jpg

4 st rekord på 920:an blev det- snabbaste kilometer, mile, 5km och mil. 30 timmars återhämtningstid.

Igår blev det inte tränat, men det blev lite meckande, fick nu möjlighet att installera mina Garmin Vector på Monarken. Integrationen med 920 och Garmin Connect är så sweet.
Skall bli grymt att testa på riktigt ikväll.

2015/01/img_0373.jpg

2015/01/img_0374.jpg