Videoblog: löpanalys med Virb och mellanmjölksträning

Denna vecka har mellanmjölksträningen fortsatt. Jag har inte haft någon superentusiasm eller energi – så kan det ju vara. Dessutom har #tränavarjedag störts av att jag fick åka med grabben till sjukhuset under sådär 16 timmar för att sy tre stygn. Tog lite tid eftersom han behövde sövas ned. Han är 100% ok nu, men man kan väl säga att han behövde sys på ett lite intimt ställe….

VIRB0848

Sista två dagarna har jag fått in ett tröskelpass på löpbandet respektive ett på cykeln iallafall. I onsdags blev det 60 minuter i 16 km/h (3.45 pace) och samtidigt lattjade jag med min Garmin Virb actionkamera. Den funkar som många andra actionkameror, men har några features som är helt unika. Dels kan den ta in alla ANT-sensorer (cykelpower, puls, temperatur, etc) och har också GPS i sig så den mäter fart (samt acceleration med en accelerometer etc etc). dessutom utrustad med wifi och blåtand. rejält spännande plattform. Kundnyttan är att man dels kan styra Virben från alla andra Garminenheter, typ 920 eller edge, och sätta av/på kameran etc etc. dessutom kan man lägga in alla data som man vill på den färdiga filmen, som puls, hastighet etc etc. grymma möjligheter. Man kan givetvis styra Virb från Iphone också, vilket jag gjorde igår. Resultatet som nedan kanske inte är så intressant när man springer konstant fart på löpband, men vänta bara så skall ni se vilka möjligheter som finns. i exemplet nedan jag jag bara lagt in fart och pulsdata. Rejält cool plattform. Som alltid är det dock intressant med löpanalys, och filma när man börjar bli trött (efter sådär 59 minuter på löpbandet). Dagen till ära kollade jag SVTs dox om norska damskidlandslaget. Imponerande, missa inte den. Dokumentären om de svenska damlängdåkarna är också bra.

Kanske skall förekomma varför svenska flaggan hänger uppe i filmen – Nej jag är inte överdrivet patriotistisk, men killarna har hängt upp den för att ta emot pingisbollar när de spelar i andra änden av lilla garaget. Så att de inte smashar in bollarna och inte kan hitta dem. (I ett annat blogginlägg får jag väl avhandla kring mina fantastiska förmåga med racket och boll – eller kanske min oförmåga att besegra mina barn i denna sport). I torsdags blev det 3×20 med mina sjukt svaga cykelben. Men man måste ju börja någonstans, och för mig innebär det 300W. Nu kollade jag på någon Sufferfest Angels, eftersom C kollade SVTPlay, L kollade Youtube eller något annat och G körde onlinespel. Ingen bandbredd kvar till farsan. Skönt att fibern installeras snart. Som vanligt inledde jag med uppvärmning med modifierat Åstrandtest (75 kadens, 277 watt). Jag ligger förvånansvärt lågt här på 134 i puls. Kanske något är lite knas med kroppen. Passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/680114633 Vectorpedalerna säger en obalans på 47-53 på vä-höger ben. Skärmklipp 2015-01-22 23.02.39 VIRB0828

Leave a Reply

