Garmin 920XT första intryck

Det är många av er som undrat hur nya 920xt från Garmin är. Jag har använt den flitigt under en månad nu, till löpning, cykling och simning inne och ute.

Jag har under senaste åren använt en mängd puls/GPSklockor allt från Suunto, Polar och givetvis flera Garmin. 920an är betydligt mycket lättare  och tunnare än tidigare klockor. Dessutom är den snygg nog att ha på sig jämt, vilket 910an knappast var.

Vill du läsa en komplett review klickar du in hos DC Rainmaker.

http://www.dcrainmaker.com/2014/11/garmin-forerunner-920xt-depth-review.html

IMG_0388

Jag började att använda min 920 samtidigt som Virb och Vector. Virb är Garmins Actionkamera och Vector är pedalerna som mäter kraft, balans mellan hö-vänster och allt man behöver veta.

Själva unboxinkänslan är väldigt mycket Apple på dessa produkter. I synnerhet är Vector sjukt snyggt och lyxigt inpackade. När man börjar använda 920 så känner man snart också att Garmin har gått från att vara en pulsklocka till GPS-klocka till en hel träningsplattform. Vad jag menar med det är att allt är numera så otroligt snyggt och sömlöst integrerat. Det tar några knapptryckningar att para ihop allt med varann och lägga in trådlösa nätverk i klockan och koppla klockan till telefon en etc.

Det känns som att plattformen med 920, Garmin Connect och gärna Garmin Vector om man cyklar erbjuder både en enkel men  full kontroll över enskilda träningspass, progressionen (utvecklingen) av din träningsnivå, men också ett extremt bra stöd för coaching eller egencoaching. Bra överblick och riktigt bra hjälp. Och faktum är – oavsett vad som står i siffrorna så kan man få lite bättre motivation av att se vad man gjort och hur man utvecklas. All motivation är bra motivation, och framför allt “What you cant measure you cant manage”.

Men när man väl kommit igenom detta (som inte är svårt) börjar möjligheterna att öppnas upp. Motorn i hela träningsstatistiken (men också ett mycket bra verktyg för att utveckla träningen) är Garmin Connect, deras site för uppföljning. allt synkas dit otroligt smidigt. Jag brukar ha min iphone och min 920 ihopkopplade, så laddas alla träningsdata upp automatiskt. Sweet. Andra alternativ är genom wifi eller via datorn. Oavsett vad så fungerar det jäkligt smidigt.

Riktigt snyggt också att få hela träningshistoriken i sin iphone, även om appen har ett par saker till att önska, såsom att graferna skall kunna vara zoom-bara.

Annars är allt så integrerat att jag kan styra min actionkamera från telefonen eller från min 920 och jag kan få upp sms och mail på min 920. Coolt. Dock dröjde det bara ett par timmar innan min fru upptäckte detta  – hon gillar inte direkt när jag läser mail och annat på telefonen hela kvällen, så funktionen på telefonen med smart avisering har jag stängt av.

Jag kommer återkomma till många av de spännande features som finns i senare inlägg. Till att börja med kan man konstatera att det helt plötsligt är intressant med hur många steg man tar per dag.

För några sedan var det ju inne med stegtävlingar på jobbet, men med klockan har det faktiskt fått en liten revival tycker jag. Kul att kunna konstatera på kvällen att man rört sig rimligt bra. se bilden ovan.

En annan cool feature är rörelselarm – klockan larmar efter inaktivitet att jag bör ta en promenad och sträcka på benen om jag sitter still för länge.

Slutligen registreras det hur jag sover – mitt rörelsemönster under sömnen, och sedan kan jag klicka i på Garmin Connect hur jag känt mig när jag vaknat, för att hitta mönster kring detta.

Min favoritfunktion är nog återhämtningsrådgivaren som ger en indikation på hur länge jag behöver vänta för att köra ett (liknande) pass igen.

Jag får också fram nya personbästa på Garmin Connect respektive klockan, dvs “grattis, nu har du ett nytt personbästa på milen/5k/mile/1k” och så vidare. det kan vara kul glädjeämnen!

Det är inte så sannolikt att någon av dessa funktioner gör “the spaceship faster”, men det finns gott om funktioner för det. Idag tänkte jag främst nämna löpfunktionerna som analyserar ditt löpsteg. Denna funktion har tidigare inte funnits på Garmins multisportklockor, men är kanske den viktigaste för att hitta ett bra löpsteg. Jag tänkte skriva ett komplett inlägg om bara detta vid senare tillfälle, men klockan mäter vertikal förflyttning (hur mycket man studsar på varje steg), markkontakttid och framfor allt löpkadens, dvs steg per minut. Jag vill hävda att detta kan vara den viktigaste och enklaste egenskapen för at jobba fram ett effektivt och skadefritt löpsteg.

Nedan visar jag ett exempel på ett helt havererat löppass där man tydligt ser hur tröttheten kickar in och stegfrekvensen blir sämre och sämre. Mer om det i senare inlägg.

Förutom efteranalys av löpsteget under passet så finns också en smart funktion som heter metronome – det är en signal som piper i rätt frekvens, till exempel 45 gånger per minut. Den använder du för att träna på att just hålla “rätt” kadens. Om du tar fyra steg på varje pip så får du i detta exemplet en löpkadens på 90 (men kan ställas in på valfritt sätt). grymt bra för att ibland träna teknik. I synnerhet när man börjar bli trött i slutet på ett pass kan det vara mycket bra att träna på att vidhålla frekvensen.

Klockan räknar ut ditt VO2 max successivt för löpning, den ställer in sig allt eftersom. Skall bli intressant att jämföra hur väl det stämmer när jag har lite mer data. Även med Garmin Vector får man unika V02 max stimmat för cykeldisciplinen.

Skärmklipp 2015-01-29 21.46.43

Leave a Reply

