Rekordlavin och grymt formbesked!

Idag var det hög tid för ett långpass. Paris Marathon om 6 veckor, och man vill ju intye faila inför 55000 människor. 

Senaste tiden, typ tre månaderna, har jag inte riktigt haft varken tid elle motivation för långa hårda pass, men nu är det ju superhög tid för det. Det jag misslyckades med inför Stockholm Vintermarathon var ju just långa hårda pass. Fixade 2.43 där (7e plats??) och det var väl ok med de förutsättningarna. 

Senaste veckorna har det varit mycket kortare pass, snabba men korta. Typiskt 40 minuer på 16 tempo med eller utan lutning. dvs race pace påp 3.45 om man vill klara marathon på sub 2.40. Och det vill jag. 

Dessutom har jag haft ett problem med min fot som börjar bli allt mer oroväckande, jag blir stel och svulen under trampdynan under “pektån” efter mina träningar. Vet inte vad det är. Vill inte veta, vill bara att det skall försvinna. Stressfraktur (där också??), för tunna skor?, för gamla skor?, för mycket på löpband? I dont know…. 

Så jag hade beställt ett par nya Kinvara ( Jo det sant – jag köpte dem – så här finns utrymme för dig stora skotillverkare som vill sponsra!). Rejält bra pris på Startfitness, 650 sek levererade på ett par dagar. 

Dessutom hade jag klipps sönder en gammal sula för att avlasta området där jag blir svullen i. 

Hursomhelst. Stack ut lite semi-motiverad imorse. Tankern var 15 km lugnt, sedan 3×5 på 20, 19, 18. Men jag KAN vetrkligen inte springa långsamt första 10-15 k. Så efter 3 km gav jag upp (då ett snitt på 4.1) och tänkte jag kör konstant fart på 3.50 pace istället. Det funkade ett tag, tiklls jag började jaga snitt-pace. 

Kilometrarna rullade på, kände mig faktiskt ganska lätt och efter första milen var snittet nere i 3.50,  dvs de 3 upopvärmningskilometrarna var bortkompenserade. Hyffsat ok i steget och jag rullade vidare. Ingen dricka eller energi med mig. Några smådippar, men sprang nästan starkare och starkare. mellan 15 och 25 hade jag svårt med farthållningen – pressade på för snabbt faktiskt. O-clever. 

Vid 25 k var jag nere i ett snitt på 3.46 (rtots att jag började 45 sekunder ned efter 3 km uppvärmning), men visste också att de avslutande 5 skulle bli sega. Energin skulle ta slut, motvind och uppför sista biten hem. 

Fick ta några sura kilometer på slutet menhörr ihop det rätt bra. Spurtade tikll och med lite sista 500 m, ville så gärna komma ned till 3.46. Men slutade på 3.47 trots allt. Grymnt nöjd. 

5 Nya rekord! Visst – jag har inte sprunigt SÅÅ mycket med 920xtn ute än, men rekord är rekord. 

Foten kändes OK, skall bli grymt intressant att ser om jag utvecklar sådan stelhet närmsta dagarna. Paradoxen är ju att jag kan ju springa fort och hårt, men det straffar sig dagarna efteråt. 

EFtermiddagen med kramprisk. Calf compression från GoCoCo på, och sedansitta i bilen fram och tillbaka till Lidköping för att kolla på grabbens basketmatch. Spännande!



Splittarna nedan är rätt go läsning. Rullade på granska bra där!



Kvartalets bästa Garminselfie!



5 k på 18-något underlånpass är ok…



…Men 36 på milen under långpass är bättre….



Bästa rekordet idag…. 1.18 på halvan. 





Sorry kroppen. imorgon är det på’t igen!



Ett rekord är ett rekord…





Liten cardiac drift med ökande puls. Men hanterbart. 

Nya Kinvara. Ingen överraskning, bara bra!

Sulan som kommer revolutionera löparvärlden? Patent Pending…?



Leave a Reply

