Paris Marathon Race Report

Sent om sider – men här kommer Race reporten ni väntat på.

Jag hade ett stretchat men möjligt mål inför Paris – årets första tävling. Men en månads mancold/förkylning med mycket begränsad riktig träning gjorde det omöjligt att ens försöka mig på ett rekordförsök. Målet varv 2.39, dvs 3.47-tempo, men det var klart att det var orimligt.

Dessutom har jag haft strul med en fot som begränsat min träning.

Jag kom till Paris tillsammans med min fru och flera andra från klubben. Många känner inte till Paris Marathon, men det kan verkligen rekommenderas. Ligger perfekt på våren, sannolikt att det är varmt, 50.000+ deltagare och rimligt bra arrangerat.

IMG_0009-2

IMG_0010-2

Paris Marathon sponsras av Schneider Electric, det missar man knappt. Mässområdet där man hämtar nummerlapparna är megastort. Vi kom till Paris tidigt på lördagen (loppet på söndagen), och det var faktiskt helt OK.

Jag var seedad, och det är alltid en lite kul känsla att gå till första båset att hämta ett sub-1000 nummer.

IMG_0011-2

En stor vägg hade de printat alla deltagare på. 55.000, och självklart var det ett mission att hitta sitt eget namn

IMG_0015-4

Ett stopp hos Garmin för att känna på nyheterna hann man med. Speciellt Fenix3 är ju mest spännande just nu.

IMG_0019-2

Vi bodde på ett designhotell Mama Shelter, lite skumt men övercoolt. Verkade som att rejält med tatueringar var ett måste bland personalen. Men det var ett juste hotell och coolt som sagt.

Lördag kväll var trevlig middag på agendan, sedan hem och fixa med grejorna. Lätt kolisladdning med en flaska vitargo och iordningställande av race belt med 6 gel (varje 5 k efter 15), då de på loppet främst bjuder på bitsocker (sic!).

IMG_0032-4

IMG_0036-4

Preracefrukost med snyggingen. Min fru är också med.

IMG_0053-4

Loppet går verkligen centralt och man får möjlighet att se de flesta siter runt om.

IMG_0057-4

IMG_0090-4

Loppet startade 8.45 för mig. Det var en ganska lång promenad mellan väskinlämningen och starten, och det blev lite kort om tid. Vädret var perfekt. Kyligt men vackert. skulle bli en bra dag. Eftersom formen var som den var så hade jag två alternativa scenarion. Springa på 4-tempo eller lufsa runt på 3 timmar blankt. Inte så viktigt för mig att maxa med dagens förutsättningar.

Jag startade på i OK tempo, kilometrarna rullade rimligt på 3.55-tempo. Perfekt. Men uthålligheten är inte riktigt där, så efter några stigningar så började jag tappa löpsteget redan vid 12-13 km. Jag såg på min skugga att min hållning inte var tillräckligt bra. Upp till 15 och där tog jag första gelén. Fick bättre energi och återtog lite tempo och stride.

Sådär häll det på. Jag var inte så varm, men sprang helt kontrollerat i snitt strax under 4-tempo. vid ca 30 började jag tappa någon några sekunder per kilometer, men det var bara att hänga i.

Mer och mer beroende av att sänka en gel efter varje 4-5 km. Drack knappast något, max 3 dl under hela loppet. Behövdes inte.

Sista kilometrarna in mot mål var givetvis rätt tunga, men bättre och bättre känsla eftersom jag återtog massa massa placeringar. trots att min uthållighet är svag så finns det något i botten av dieselmotorn.

Min Garmin 920 var uppe och vände på 4.01 eller 02 i snittempo, men jag krigade ned det till 4.00 precis innan mål.

Helt kontrollerad löpning in i mål, men rejält ont i min fot.

IMG_0088-4

Också ont i bröstvårtorna tydligen, hade inte tejpa dessa, men eftersom jag sprang med ny t-shirt för förmån för #jfond så började de blöda lite. Loppet tillägnades http://www.jontefonden.se

IMG_0072-2

En fördel med att rulla in på typ plats 350 är att kön till massagen är hanterbar. Men hade jag sprungit på min måltid hade jag kommit under 200 plats.

IMG_0081-4

Bansträckningen i Paris går verkligen centralt. Förbi alla trevliga siter. Lotta blev lite förvånad efter loppet när jag frågade varför man inte fick se Eiffeltornet  – hon hade tydligen sett det under flera kilometer. Tydligen olika fokus under loppet….

Skärmklipp 2015-04-16 23.12.51

Skärmklipp 2015-04-16 23.13.01

Skärmklipp 2015-04-16 23.15.06

Rätt Jämna splittar första halvmaran.

Skärmklipp 2015-04-16 23.15.24Skärmklipp 2015-04-16 23.15.31

Denna blid från Garmin connect är riktigt intressant. Viss pulshöjning mot slutet, något lite fallande hastighet, men konsekvent fallande löpkadens.

Skärmklipp 2015-04-16 23.16.21

Efter loppet är det givetvis grymt bra att sätta på sig ett par fräscha GoCoCo Compression. Jag hade sprungit i Calf Compression, men efteråt kändes dessa sköna.

IMG_0099-4

IMG_0100

Post-marathon mat. Trodde jag. Men “kycklinspettet” som de stekte var alla annat än kyckling. Parisisk råtta, i bästa fall.

IMG_0101-4

IMG_0102-4

Nu händer det sjuka. Det är en viss väntan på Lotta – vi startade ju i olika startgrupper så därför kom hon i mål något senare än jag. Jag hinner se henne när hon är 200 meter från mål och hejar och tar kort. Sedan springer jag bredvid banan för att ta en målgångsbild. plastpåse i höger hand och telefon/kamera i vänster hand. Springer och ropar, skall ta ett steg PÅ ett litet staket för att hoppa över. Missar på något sätt. Nästa grej jag kommer ihåg är att jag ligger på marken. tappat telefon och påse, hakan helt planterad i marken och en handled som gör… ont. Jag har brutit handlederna 3 gånger redan, så jag känner snabbt att den antagligen inte är bruten. Men illa är det. Vakterna i närheten BEORDRAR mig att stanna på läkare, men efter 5 minuter orkar jag inte vänta på dem. Jag tänker att jag får köpa kirurgtejp/strips på ett apotek.

Hittar till slut Lotta – som har gjort en grym prestation och sitt första marathon!

IMG_0125-4

IMG_0130-2

Tillbaka på hotellet med nya Calf compression med lite Linnex under.

IMG_0143-4

Summa summarum är det ett riktigt trevligt koncept med en stadsmara tillsammans. Kanske kan man lura med Lotta på ytterligare någon love-weekend till hösten/våren. Paris är helt klart ett bra option som man kan tänka sig att åka tillbaka till. Egentligen mycket trevligare att åka ned i Europa än att lufsa runt i Sverige på marathon. inte mycket dyrare, men mycket bättre upplevelse.

Leave a Reply

