2a SM halvmaraton veteraner Kungsbackaloppet. 

Igår gick Kungsbackaloppet av stapeln. Det är faktiskt världens äldsta årliga långlopp, och i år var det dessutom SM för veteraner. Gubbar och Gummor alltså. Gustaf sprang och kämpade sina 1300 meter och kom 8a i sin åldersgrupp – bra och härligt kämpat. Själv hade jag en rimlig ambition, tänkte att “Om man ändå skall träna kan man ju få lite sparring ändå”. Förväntningarna var rimliga med Paris Marathon för 6 dagar sedan, och de olika problem jag haft senaste tiden med fot och förkylningar. Men jag gillar inte att baisse förmågan. Målet var att springa på 1.20 i bästa fall och 1.24 i sämsta fall. Man vet aldrig vid denna typ av lopp hur startfältet är. Ett år vann jag ju till och med Göteborg Marathon… Men igår var min ambition bara att hänga på i lagom fart. Lite irriterad var jag för att jag hade ätit lite för mycket lunch. Loppet började hårt, men ändå så jag kunde ha kontakt första 5 med täten. jag låg på 6e plats och kunde se de fyra första och en ensam löpare framför mig. Efter 4-5 km kommer en exponerad raka med mycket motvind som var hård. Jag tyckte löpningen var kantig, men jag höll ändå uppe farten. Efter 7 vänder man och får vinden i ryggen fram till varvning. det var skönt.  10 km passerades på nästan personbästa – 35.40, när min bästa tid är 35.35. På bana. Sjukt fort. Tog en gel vid varvningen och krigade på. Såg ingen framför mig, men det var nog inte mer än 50 meter bak till 4 personer som sedan blev 2. Trots att jag kroknade lite kunde jag hålla undan rimligt bra, även på motvindsrakan. Tyvärr kom en av dessa löpare upp bakifrån när det var 17-18 km. Framåt var det bara 4 personer framför, eftersom en kille klivit av. Jag försökte hålla ryggen på nya 5an, men klarade inte. Fick ge honom en lucka på 30-40 meter, men märkte efter ett tag att luckan inte blev större. Den blev mindre. Det var platt som en pannkaka och vinden i ryggen. Sprang hårt och fokuserat. när vi svängde in på upploppet med 100-200 meter kvar gick jag om igen och han kunde inte svara. Trodde han skulle komma upp igen, men jag höll undan bra och kunde komma imål sjukt trött på tiden 1.16.24!! Inte Personbästa men andra bästa tid någonsin. Sjukt stolt över att ha spurtat ned min motståndare och helt otroligt överraskad av tiden! 5a totalt och detta räckte till en Silver i SM för veteraner. Otroligt positivt överraskad. Kanske superkompenserad från Paris?                   

Leave a Reply

