Vinst på Bräckan Duathlon

I söndags gick jag och vann Bräckan Duathlon. En trevlig lokal tävling som består av Medio  Fondo (drafting) samt 21 km Hallandsleden terräng. Superkul – men det var lite otippat…

Jag hade varit på “cykelfest” kvällen innan, och nej, en “cykelfest” är inte vad det låter som. Det skulle kanske kallas “vinfest” eller något annat. Man cyklar från par till par och får en rätt av tre serverad på olika ställen med olika gäster. Sedan fest för alla 104 (!) på slutet. Sjukt kul, men inte någon bra uppladdning. På min agenda stod egentligen långpass med backar (2 varv runt Lygnern), och dessutom var det sjukt blåsigt.

När jag käkade frukost tidigt insåg jag att idag skulle det vara Bräckan Duathlon – men jag var ju inte anmäld. Och tävlingen STARTADE om 60 minuter. klart jag inte skall köra tänkte jag, min fot är ju dessutom kass. Men så ringde jag min vän Oscar Olsson O2TRI, och han sade att han var tvungen att få sällskap. så 45 minuter före start bestämde jag mig. Det blev till att snabbt arrangera efteranmälan (Tack Ann-Marie och Oscar), snabbt på med lite random kläder och åka ned till Fjärås. Jag kom dit med 15 minuter till start i alla fall. Inte en chans att jag hann ta av mina tempopinnar på racern, som jag givetvis egentligen inte fick ha.

Cyklingen var sjukt blåsig som sagt och direkt kände jag att gruppen skulle spricka av, så det var läge att hålla sig bland de första 20 eller så. Jag hade cyklat några dagar i rad så jag var knappast dragvillig, och inte hade jag så mycket Power i benen heller. Så jag rullade med ganska passivt, till skillnad från bland annat Oscar och i synnerhet Fredrik Andersson, Kungen av Watt/kg. Även en engelsktalande kille gjorde sitt jobb, Adrian, som visade sig “aldrig riktigt ha lyckats med någon av de 2 ironman han gjort – båda på Hawaii – på 9.20 respektive 9.30. Nehe. Själv så levererade jag låga 225 snittwatt och 900 i maxwatt. 

Passiv cykling alltså, men ändå var jag riktigt nära att åka av när det var 15-20 km kvar.

Växlingen till löpning var lite långsam – så även om vi kom in tillsammans 4 st triathleter (och 4 cyklister), så kom jag ut kanske 2-300 meter efter Oscar och Adrian, men tillsammans med Fredrik. Jag testade att springa i mina nya Hoka för att spara min fot. Till en början kändes det inte bra varken i fot eller kropp, men allt eftersom så släppte det.
Oscar hade en lucka till Adrian, men avståndet till honom ökade inte efter ett par kilometer. När jag istället fått in rytmen så började jag jobba in avståndet och kände att jag kommer snart springa om. Mer oroväckande var att jag tog också in på Oscar, det var tydligt att han hade problem.
Vid 5-6 km hade jag hämtat in Adrian och efter 7-8 var jag ikapp Oscar. Jag bjöd på gel, men det var andra svårigheter för honom – jäkla surt. Jag sprang vidare och loggade några snabba kilometrar.

Banan var fin, och jag sprang om allt mer löpare som bara sprungit 30 km terräng. Bra självförtroende.
tog en gel men inget vatten.

Nr jag närmade mig målgången blev det allt tyngre. Upp på bräckan och det var en km kvar. då kom de sjuka vindarna tillbaka tillsammans med en rejält kall störtskur. Eftersom det var närmre till bilen så funderade jag allvarligt på att bryta där och då och springa till bilen. Men jag härdade ut och kunde gå imål ett par minuter före Adrian. Härligt!

Otroligt kall efter loppet så lunkade jag tillbaka till pastapartyt och kunde värma mig.

Bra arrangerat lopp och kul upplägg! Jag får tyvärr betala efteråt med en ömmande fot, men en vinst är en vinst.

Tack till Robert och AM som arrangerade och tack till Fredrik som drog så mycket på cyklingen! det blir bra att ha med dig på Vättern sub7!

 
I filmen nedan från Nikitas rullar jag förbi @6.40. Sjukt ful outfit jag har med inget som matchar. Men så kanske det blir när man har ca 2 minuter på sig att bestämma vad man skall köra i.
https://www.facebook.com/nikitas.sid/videos/10152877590544033/?pnref=story

      

Leave a Reply

