9e plats på Vättern Runt

Vätternrundan 2015.

Missa inte filmer längst ned! Vill du kolla alla bilderna från VR 2015 klickar du här: 

https://connect.garmin.com/modern/activity/802904592

Det bra:

  •  9e plats.
  • Tangerat PB
  • Ej Avhängd

Det dåliga

  • Missade Sub7
  • Kunde inte göra min del av dragjobbet hela rundan.

Jag tycker det har varit svårt att verkligen utvecklas på cyklingen denna våren. Lite som att bromsen ligger på. För 2 veckor sedan hade vi ett litet träningsläger i Bergamo Italien – helt grymt område att cykla i, men den dieselmotorkapacitet jag ofta haft förut finns inte där.

Jag har kört en del cykling, men tyvärr har andra åtaganden omöjliggjort riktiga långpass, så det var med tveksamhet som jag åkte till Vättern. Inte tveksam att starta, men tveksam på min kapacitet.

I år var logistiken otroligt bra, vi körde upp på lördag morgon (tack Jörgen – från fet till triathlet!), rullade runt pölen och sedan hem till Götet. Men Vättern i år är ett exempel på hur mycket jag har runt omkring mig just nu – 5 dagar i Tyskland på världens största branschmässa med Bratvurst och Schweinhaxe måndag till fredag 2200 som uppladdning och direkt till en fest (tro det eller ej, men det var Oktober-fest-tema!) direkt efter Vättern på lördag kväll. Början på denna vecka inleddes med jobb med bolagsstämma och styrelsemöten måndag och tisdag.

Men det blir nog lugnare sen….

Hursomhelst – vi hade massor med tid när vi åkte upp till Motala, men givetvis slarvade vi bort denna extratid, så det blev rejält bråttom till starten 12.02.

Värre gick det för den fågel som trasslade in sig i Oscar Olssons cykel på vägen upp:

IMG_1139-3

Men jag hann och hade kittat cykeln rimligt väl. # flaskor på cykeln och 3 i en påse att langas i snabbdepån i Fagerhult. Flaskorna var laddade med Vitargo, och fickorna var laddade med Indiebars, jag var rejält sugen på att testa dessa ekologiska, laktosfria, glutenfria och som det lovades, goda bars

Vi rullade iväg från Motala 1202, 2 minuter efter Tre Berg/Bianchi. Snabbt upp i god fart och det blir alltid en liten chock. Vädret och förhållandena var OK, men inte optimala (när är de det). 5 m/s mot/sidvind till Jönköping och (trodde vi) medvind på västsidan.

Det rullade på, hårt men kontrollerat till Jönköping. Jag tog alla förningar och det kändes helt OK. Vid Jänköping var vi uppe i knappt 42, och jag tänkte att vi har en mycket god chans att klara våra sub7.

Men som alltid med Vättern så händer något i Jönköping. Halva gänget trillar bak eller har åkt av. Så var det tyvärr också i år. Medvinden uteblev, och backarna efter Jönköping var lite jobbiga.

Jag åt mina bars, och kan verkligen rekommendera att testa Indiebars. Mycket goda och det känns att de är naturliga och bra för känsliga magar.

Vi krigade på och jag började få tyngre. Jag hade min första svaga period några mil före snabbdepån och var tvungen att vila några förningar. Vi missade NÄSTAN snabbdepån, men fick cykla tillbaka 100 meter och klarade det. Nu var vi bara ca 15 kvar från Conti, plus några Bianci (som inte orkade hjälpa till), och några killar från Cykelcity som gjorde sin del av jobbet.

Skönt med depåstopp och fylla på. Här hade jag fått börja komplettera energin från Indiebars med gels – behövde både koffein och snabba kolhydrater. Efter snabbdepån körde jag med i förningarna under några mil innan jag var färdig för dagen. Till slut bildades ett 1-led av gänget, nu var det inte många som orkade köra belgiskt längre. 1-led har sina fördelar, men för mig som har svårt med tempo-ökningar har det sina nackdelar. Fördelen är ju att alla ”tvingas” upp och dra lite. Nackdelen för mig är att även om jag klarar min förning utan problem, så har jag otroligt svårt att gå in på rulle när jag slagit av. Lägg krampkänningar på det så är det inte så kul längre. Men här hade nog alla insett att målet var kört.

Så jag var tvungen att ligga kvar i ”tail of shame” de sista milen. Totalt gjorde jag väl ett dragjobb på 20 mil eller så. Inte nöjd med det, men jag gjorde vad jag kunde.

Sista 5 milen hade vi fått med oss några från Tre Berg. Imponerande killar som blivit avhängda under dagen. Tydligen var de sugna på att komma tillbaka till Motala så till sist gick de upp och tog de flesta förningar (någon kallade det ”Taxi Tre Berg”), men det var några Conti med hög moral som krigade på.

Dagens bottennapp kom när det var ynka 10 km kvar på småvägarna efter Medevi. Så nära Motala att man nästan kunde höra målområdet. Så stum i benen att jag nästan tappade hjulet på cyklisten framför mig, då känner jag en hand i ryggen som trycker upp mig de 2 meter jag behövde och gav mig adrenalin att köra på. Själv är man en man i bästa år och 80 kg och rimligt tränad, men så behöver man hjälp av en spoling på knappt 20 år och inte mer än 60 kg från Tre Berg. Men tack ändå!

Sista biten in till Motala var en befrielse. Inte helt nöjd med insatsen, men ändå helt ok att rulla in som delad 9e plats, och tangerat personbästa.

Men störande att det skall vara så svårt att rulla runt under 7 timmar. 250 watt i snitt och 300 i NP.

Filmning av Conti Team

Conti i 60 km /h

Skärmklipp

IMG_1024


          

One thought on “9e plats på Vättern Runt

  1. Pingback: Vättern runt – bilderna. | TriDurance

Leave a Reply

