Allt om Garmin Edge, Virb XE, Vector och den uppkopplade cykeln

Jag har ju den stora förmånen att ibland få testa lite nyheter från Garmin. Det är oftast mycket kul för en som gillar prylar, men ibland jobbigt. Igår var det både och. Typ drygt 300 Watt jobbigt.

Jag hade monterat nya Virb XE med Edge på min G5a, det blev inte en så clean installation till att börja med:

IMG_0001

Men med ett nytt fäste kommer det se betydligt bättre ut:

Jag och min kompis skulle köra ett Strava-segment, Billdalstempot som han kört tidigare.

Det coola är nu att Edgen kan kopplas upp med Strava, så att man kan ladda ned segment till sin dator på cykeln. Sedan sätter man ett mål för de segmenten man kör. Slutligen är det bara att trampa hårt – för det finns ju inga ursäkter kvar.

Snacka om att höja motivationen när man kör mot sina tidigare tider, eller så klart än värre mot sina motståndare.

Skärmklipp 2015-08-31 21.07.51

Igår var det dagen efter tävling, så jag var initialt seg, men kom igång efterhand under segmentet som är ca 47 minuter för oss – numera.

 

Skärmklipp 2015-08-31 21.10.30

Jag måste säga att plattformen funkar så j*kla bra. När jag startar Edgen så sätter den automagiskt igång actionkameran – Virben. Om jag har flera Virb på cykeln så synkas dessa starter tillsammans. Virben i sin tur hämtar ju in all information från Vector-pedalerna, puls, GPS med fart etc och acceleration etc. All data på Virben läggs in i den färdiga filmen i Virb Edit- programmet på datorn.

Under loppet kör man mot sitt mål på det aktuella Strava-segmentet. Jag och Alex slaktade målet, så nu höjs insatserna. Under loppet ser man hur man ligger till – före eller efter sitt mål för dagen.

Om man inte valt att köra ett visst segment så dyker det upp andra segment medan man är ute och rullar – så det blir aldrig någon vila! Grymt bra träningsfeatures. Helt klart att nya plattformstänket från Garmin tar all elektronik till en högre nivå. Och allt funkar helt sömlöst – när jag stoppat Edgen (och min 920 som jag dessutom körde med) så synkas allt omgående via telefonen upp till Garmin Connect och därifrån direkt till Strava också. Sjukt bra.

DC har skrivit om det här: http://www.dcrainmaker.com/2015/07/introduce-segments-series.html

Virb-filmen igår hittar ni här:

Ganska intressant att se stabilisatorn i Virben. Både den och Edgen sitter fast monterade. men det ser ut som Virben sitter i ett gyro, eftersom bilden rör sig i förhållande till Edgen. Men det är skakningsreduktionen som funkar så bra! Utan den funktionen skulle bilden skaka mycket mer!

 

Nästa inlägg: Om GoCoCo version 2.0

Leave a Reply

