Är 4e plats på VM bra eller dåligt? Racereport Ö till Ö

I måndags gick Ö till Ö av stapeln för 10e gången i mellan Sandhamn och Utö. CNN har rankat tävlingen som en av de hårdaste endagstävlingarna i världen. Jag vet inte om det är så, men den är tuff, riktigt tuff.

I år var det 120 lag från ca 25 nationer med. Samtliga deltagare har kvalat eller blivit specifikt inbjudna, och ö till ö ses som världsmästerskap i swimrun. Loppet är 75 km, 23 öar, 10 km simning och 65 km löpning blandat från riktigt tuff terräng till väg.

Jag tävlade tillsammans med Ulrika, vi hade ju presterat riktigt bra på Rockman i Norge (vinst mixed, tvåa overall), och Ulrika vann dessutom mixedklassen på ö till ö förra året.

Ambitionen vi hade med ö till ö var hög. Pallplats var självklart mål, även om vi visste att det skulle bli rejält tufft motstånd på toppen…..

Tyvärr så uppfyllde vi inte våra mål riktigt. Vi hade iallafall en mycket lärorik dag i skärgården.

Ö till ö är en fantastik tävling , en riktig bucket-list tävling som man vill ha gjort, och arrangörerna är grymma- en enastående kombination av proffsighet och personlighet. Mediabevakningen är enorm, med helikopter (nej inte en liten drone) som filmar en stor del av dagen, livesändningar och till och med Al Jazeera var där.

Loppet började rimligt bra. Vädret var fint, men upp till 14 m/s gjorde många av simningarna helt galna. Verkligen alltså. Första simningen smått kaotisk, och jag kände att min prestation där inte var perfekt. Ullis kom upp efter den 1600 m långa simningen strax före mig- vi hade kommit från varann lite under simningen.

Sedan jobbade vi bra och tog riktigt många placeringar under första ön. Jag var ganska förvånad över hur många mixedklassen vi sprang om- vilket innebär att vi faktiskt simmat ganska kass. Efterföljande simningar och framför allt löpningar gick bra. Jag var dock förvånad över hur ineffektiva vi var i vattnet, vi som hade trott att vi skulle ha fördel i vattnet.

I efterhand är nog detta första lärdomen – att bli bättre på att simma i vågor.

Framme vid Nämdö kom vi upp som delad 2a i mixed, och eftersom detta var första långa löpningen så var det dags att köra hårt. Min ambition, vilja och självförtroende visade sig vara mycket otaktisk för lagprestationen. Vi ville jaga ikapp ledande Team Peakperformance (som senare vann på sjukt imponerande tid), och samtidigt distansera laget bakom. Vi gick ut hört på Nämdö, alldeles för hårt. Jag drog ullis i gummicorden och loggade kilometer efter kilometer på 4.16-4.40 tempo. Där och då kändes det bra och starkt. Vad jag borde insett är att 22 mils löpträning sedan mitten av april inte räcker för den typen av satsningar – gamla meriter räknas inte. Men som lag fick vi betala för detta senare. Kollar man på segmentet på Strava (även om det inte är så många som har Garmin kopplad till Strava som kört Ö till Ö) så har vi bästa tid på Nämdö-segmentet – någonsin… Lite som att vinna slaget men förlora kriget.

Ulrika fick en liten svacka efter Nämdö, men kom tillbaka efter några ytterligare öar.

Första halvan av loppet gick vi ganska starkt, men vid ett par långa simningar på mitten (Grissimningen och en 1000 metare i 1.5 m höga vågor och riktigt strömt) kände vi att vi simmade sämre och sämre relativt andra.

Lärdom nummer två är att vi skall träna in oss på att dels köra taktiskt bättre på simningen (ullis navigerar) och gärna också träna in rep i vattnet- vågigt vatten. Vi har tidigare valt bort detta.

Här någonstans kom två mixedlag ikapp oss, och det blev vi lite stressade av. Från andraplats till fjärdeplats direkt. Det blev inte bättre av att vi följde det ena laget och sprang fel 4-5 minuter på en ö. Lätt gjort när adrenalinet och pulsen är hög – men onödigt!

Vi låg och växlade position mellan 3 och 4 någon timme, då vi sprang snabbare ,men de simmade effektivare. På Ornö kom vi upp strax efter men gick snart om och upp i 3e plats igen. Ornö skulle vi ju dessutom avgöra på!

Jag började dra ullis ett par tre kilometer innan vi kopplade ur gummicorden, för det hjälpte inte mer. Istället tappade jag snabbt kraft. I efterhand känns snabblöpningen tidigare på Nämdö väldigt onödig. Vi plockade upp corden igen, men nu var det ullis som fick dra mig. Hon hade fint med kraft och det var bara för mig att försöka hänga på bäst jag kunde.

Mot slutet av Ornö blev jag ytterligare orolig. Tröttheten som var kompakt i mina ben övergick till kramper till att börja med i vänster innergård, sedan båda quadsen och slutligen vaderna. Det gick snabbt, och i svår terräng (som Ornö avslutas med) fick jag några riktiga attacker.

När vi skulle sim,a från Ornö fick jag en kramp i ena vaden som jag inte kunde bryta själv utan att Ulrika fick bända tillbaka foten. Vi tog oss igenom den simningen, men tappade det mesta försprånget till laget bakom. Kommande öar var ren överlevnad och simningarna däremellan var mycket svaga.

Mot slutet av loppet blev krampen något lite bättre, och vi kunde faktiskt hålla en bra moral och köra så bra vi gemensamt kunde med dagens förutsättningar. Sista löpningen på Utö gjorde vi helt ok, utan att dock kunna ha någon chans på pallen.

Vi slutade 4a- med perspektiv är det en bra placering på ett VM och en tid som förra året hade varit både banrekord och vinst. Men vi hade velat mer.

Vinnarna var outstanding igår i mixedklassen. Hade vi (jag ) varit rätt tränad hade vi kanske slagits om 2a platsen, och hade vi gjort allt taktiskt rätt igår så hade vi kanske kunnat satsa på tredjeplatsen, som i slutändan var 8 minuter upp.

Det positiva med detta är att vi har förbättringspotential. De tre mixedlagen före oss igår var starkare, snabbare, uthålligare och smartare än vi.

Men vi var snyggast – kittade från Garmin, GoCoCo och Icebug. Stort tack till Oscar Olsson på O2TRI för hjälp och coaching.

Tack till arrangörerna – riktigt proffsigt och personligt.

Mest tack till min fru som står ut med mina äventyr….

Vad gjorde vi bra?

  • Hög moral under hela loppet.
  • Bra energiintag, i efterhand undrar jag om jag drack för lite, men ren energi hade jag i kroppen

Vad skall vi göra bättre?

  • Träna på lina i vattnet
  • Träna på att simma mer effektivt i vågor – långt med paddlar så axlarna håller ännu bättre.
  • Träna samarbete generellt i vattnet.
  • Köra taktiskt. Löpningen på Nämdö var helt onödig och kan varit en starkt bidragande orsak till att jag tog slut i förtid och kramper
  • Vara realistisk. Om träningen inte varit som planerat så kan vi inte köra som vi hoppas. Med bristande löpträning så kan man inte förvänta sig samma prestationsförmågan som man tidigare haft.

Summa summarum är nog ändå att 4e platsen kan vara rimlig utifrån förutsättningarna. Distansen tog ut sin rätt.

Nästa år – revansch.

Många bilder nedan från Timo på 2XU.

Mycket vågor var det!

IMG_3111-3

Addnature kontrollen. Här gick det för fort. Men bra. IMG_3116-3 IMG_3118-3

Dagen innan.

IMG_3031-3 IMG_3040-3 IMG_3047-3 IMG_3054 IMG_3058-3 IMG_3063-3 IMG_3066-3

Race Brief

IMG_3069

Photo Shoot med GoCoCo

IMG_3071 IMG_3076

RaceReady!

1M2A7047

1M2A7057 1M2A7076

Slagna Hjältar i mål

1M2A7149 1M2A7150 1M2A7152_2 1M2A7156_2

IMG_3088

Väl värd denna öl. IMG_3093-3

Rätt kul bild. 2 lag – 4 Ö till Ö finishers. Men också 4 Ironmanfinishers. 3 av oss har varit sub 9 h, vilket bara knappt 40 svenskar någonsin gjort. Mest intressant är att sluttiderna varit mindre än 1 minut isär. Jämna gubbar? IMG_3097-3 IMG_3111-3

Calle Bs val av Lunchplace. Ingen höjdare. IMG_3112-3 IMG_3116-3 IMG_3118-3

Sträva på segmentet över Nämdö. Alltid något!Skärmklipp 2015-09-08 19.38.59

3 thoughts on “Är 4e plats på VM bra eller dåligt? Racereport Ö till Ö

  1. Fullfart Lingsom

    Mye å lære hele veien, det er vel det som får oss videre tror jeg! Bra kjempet, utrolig bra mixklasse i år – slik det bør være i et VM. Vi skal i hvertfall ta med oss mye lærdom inn mot neste sesong 🙂 Kari og Jon (smartfish).

    Reply

Leave a Reply

