Garmin Varia, Vector, Edge och Strava Live Segments

Jag var ute och rullade en 50 km i höstsolen idag. Grymt fint och kul att köra lite landsväg igen.

Testade återigen Garmins Varia, radarn som varnar för bilar bakifrån, dessutom integrerat dels med varnande ljus bakåt (dioder) och Edge cykeldatorn. Jag måste säga att allt funkar riktigt bra. Ju närmre bilarna kommer bakifrån desto ilsknare blinkar ljuset bakåt.

Varningen till mig indikerar hur långt bak bilarna är och dessutom hur många. Jag ser detta dels på enheten kopplad till Varian, dels Edge-datorn. Riktigt Sweet. Kolla på bilden nedan så ser man prickarna på Edgen som visar 4 bilar bakifrån. De röda fälten på sidorna av Edgen visar att det är någon bil över huvud taget. Had man en Edge behöver man således inte lilla varningsenheten som sitter på styrstammen.

Riktigt riktigt bra funktion. Hade varit kul att kunna ställa in så man fick varning för cyklister bakifrån också. Så man kan trycka till om någon försöker kränka en.

Systemet skulle dessutom kunna funka för att verkligen bli av med drafting-fusket inom triathlon…..

Dessutom har jag kopplat Edgen till Strava och får upp Live segments. När jag kör runt så dyker de segment som jag favoritmarkerat upp i Edge, och räknar ned till start. Jämförelse i realtid mot mitt personbästa eller KOM på just det segmentet. Riktigt lömskt, eftersom det leder till att man aldrig får vila…..

Efter gårdagens urladdning på Novemberplågan, löpartävlingen som jag vann, så var benen rejält tunga och långt ifrån några Strava KOM idag.

  
  

Leave a Reply

