Härligt lopp och ohärliga ben. Julruset 2015

Idag var det dags för årets Julruset. Ett härligt terränglopp vid Sisjön och Torrekullaleden. Min vana trogen så bestämde jag mig sent innan loppet, och jag åkte dit med Gustaf – som ville springa 7 km och jag skulle springa 17. Att bestämma sig sent brukar ju vara ett vinnande koncept för mig – bland annat Bräckan Duathlon, Rockman och Provlöpning Sandsjöbacka.

Men så inte idag.

Loppet var hursomhelst skönt avspänt arrangerat. Dagen till ära var det 1 dm slasksnö vilket gjorde det tungt att springa men framför allt oförutsägbart på stigarna. Det var rejält söligt på stigarna, men efter första 3-4 gyttjehålen man sprungit igenom så vande man sig.

Idag var det ett gäng starka löpare med, bland annat Ted Ås, Richard B och Olle från Solvikingarna. Olle och Richard satte av i sjukt tempo första kilometrarna och jag hängde på. Det är alltid hårt i början, och jag trodde det skulle bli lättare. Det blev det inte. Känslan i mina ben var ungefär som… att de inte var mina. Redan efter 3 km kände jag att det inte var någon bra dag och släppte igenom ett antal placeringar. Ganska snabbt bestämde jag mig för att bara jogga igenom den härliga banan (eller “bestämde” kanske är fel ord – jag hade inget val…).

Kul  löpning var det iallafall, men på pulskurvan nedan kan man se att jag inte förmådde att maxa mig idag – 141 i snittpuls idag jämfört med 149 när jag sprang 20 k i sub4 tempo i förrgår. Eller 157 i snittpuls när jag sprang 20 k i 3.54 tempo för någon vecka sedan…

Främst tror jag att jag hade en dålig dag, kanske lite för mycket träning senaste 2-3 dagarna för att vara pigg. Men klart är också att min teknik på trail inte är så bra just nu, men det var knappast det som var huvudbegränsningen idag. Sprang in på en stund under 1.20 (glömde klicka av klockan) på banan som var ganska mycket kortare än specificerat. Tips till arrangörerna att det är viktigt att det är rätt – många springer med GPS och vill veta hur långt det är kvar…. Annars var det (för en gångs skull) föredömligt skyltat tycker jag (även om Rami Aziz kanske tycker annorlunda…?)

Jag sprang i mina Icebug Zeal med dubbar och GoCoCos sockar som alltid. Funkade klockrent.

Kul lopp och lagom ambitiöst. Jag uppskattar verkligen lokala lopp där man kan bestämma sig strax innan, och inte behöver ansöka/lottas/kvala in ett halvår innan.

Gustaf sprang 7 k, men tyvärr lite fel. Starkt ändå av honom – yngst idag igen.


  

7 thoughts on “Härligt lopp och ohärliga ben. Julruset 2015

  1. google

    This appropriate volume is sufficient for any accomplishment on the varied needs like various domestic costs like settling the grocery bills, restaurant expenses, electricity bills,
    mobile phone charges, surprising expenditures connected with medicines, urgent hospital rates and so on The interest on this loan will be paid for by the government and you may be a part-time pupil to
    receive this specific loan

    Reply

Leave a Reply

