Internationella kvinnodagen och Efter Vasaloppet…

 

Jag körde delar av Vasaloppet hemma framför Monarken, trevligt och testade också lite nya grejer.

Bland annat så fick jag se dameliten gå i mål, damelit som skulle ha egna spurtspår.

Snabbt blev det en debatt på sociala medier om detta, då en kille stört upploppet för damerna samt att de inte alls fick egna spår. Jag tror dock inte resultatet på damsidan påverkades av strulet.

Idag kom nyheten att han som verkligen stört damerna blir diskad. Trist för honom – och jag tycker faktiskt det finns många olika aspekter på detta. http://www.ut.se/sport/ax-diskades-vinglade-till/

På sociala medier blev en diskussion om att killar (läs: gubbar i lycra, som jag alltså 🙂 har svårt för att få “tjejstryk”. Jag tror säkert denna effekt finns. Jag har själv det som en liten benchmark – men för min del så imponeras jag stort när tjejer/kvinnor som presterar bättre än jag på långa löpningar/triathlon eller liknande och ser till att heja extra mycket. Klart man vill slå dem (som man vill slå alla herrar), men jag tror faktiskt att jag istället skulle släppa fram en första dam för egen målgång om vi låg sida-sida. Men det är ju lätt att säga…

Jag tror inte killen som sabbade för damerna hade någon ambition att minimera “tjejstryk”. Däremot är det givetvis så att han inte tog hänsyn. Arrangörerna hade tydligen försökt (men misslyckats) att skapa egna spår. jag tror faktiskt att han var så full av mjölksyra och slut på energi att han inte fattade vad han gjorde. jag har själv varit där. många gånger.

Om damerna skall ha egna spurtspår så måste det fungera. Kanske 3 egna spår sista 400 meterna som är målade och tydliga. Herrar som åker här (under de ca 3 minuter detta gäller) blir automatiskt diskade. Dessförrinnan och därefter bör spåren vara för alla. Det var min spontana lösning.

Men sedan kom en annan aspekt upp, ett synsätt som jag också håller med om. Antingen får tjejerna starta själva (före herrarna), men det funkar inte i vasaloppet på grund av dess längd. Så gör man annars på många långlopp, men också i marathon och Ironman-triathlon (där tjejerna startar efter herrarna så de inte kan drafta på simningen. drafting på cyklingen är ju ändå förbjuden). Eller så får de faktiskt köra från början till slut som alla andra. Nu är ju damåkarna skitstarka så de kör ifrån så mycket killar. rejält imponerande. Men varför skall de köra i samma lopp, dra nytta av drafting men sedan ha egna spurtspår. Det är lite som att både äta kakan och ha den kvar?

Startar man i samma lopp som herrarna så är det ju rimligt att damerna istället får lära sig att dra nytta av a) drafting och b) det taktiska spelet vid målgång…?

image

 

Mitt eget vasalopp:

 

Leave a Reply

