Coola nya features med Garmin

Jag har den unika möjligheten att testa Garmins produkter då och då. För mig är det riktigt kul, eftersom jag gillar teknik och nya prylar. För mig är de enskilda produkterna ofta riktigt bra, men det är när allting är sammankopplat som de stora fördelarna kommer. Lite som Apple försökt göra – fast på ett bra sätt.

Grymt till exempel att koppla ihop cykeldatorn Edge, som kan styra actionkameran Virb, hämta information från bilradarn Varia och givetvis suga in all data från puls och Vector.

Snart kommer också Vision så man slipper titta på cykeldatorn och får upp allt i en display i sina favoritglasögon.

Jag har precis börjat testa Index, en våg som är kopplad via WiFI och givetvis (som allt annat) synkar mot Garmin Connect. Grymt coolt.

Men jag har också testat nya Fenix ett tag, det är nya flaggskeppet av pulsklockor för triathlon/multisport/swimrun. Den har till och med en app för swimrun (som jag inte testat än – lite kallt i vattnet). Jag har tidigare kört med 920XT som är en grym triathlonklocka  och verkligen kan rekommenderas. Det som står ut med nya Fenix är 2 saker: 1 den är snyggare och 2 den mäter puls hela dygnet på handleden. Vill man bara he en klocka för träning och triathlon så är 920xt lite enklare och smidigare kanske.

Det är faktiskt en riktigt cool feature att se hela dygnets puls utan använda pulsband. Plötsligt kan man se RHR resting heart rate på ett meningsfullt sätt. Nedan visar att min lägsta puls de senaste 4 timmarna var 39. Helt ok.

Tillsammans med grafer och data över hur mycket man sover och hur många steg man tar (och snart också vikt genom Index) så får man rejält mycket data att grotta ned sig i.

Eller så kan man som alternativ bara kolla sig i spegeln och känna efter hur man mår.

I Garmin Connect kan man till exempel följa vilopulsen de senaste 4 veckorna för att se om man håller på att utveckla överträning eller inte. Som tur är ligger jag långt från den risken…..

  

Leave a Reply

