Film till Falkenberg ToR som hjälpryttare.

I söndags hjälpte jag Team X till Falkenberg och tillbaka. De har en ambition på 7.30 runt Vättern, och det kan gå, men det kan bli knappt och helt beroende av rätt väder. Vädret i söndags var inget att klaga på. Jag filmade rejält med min Garmin Virb.

Jag är ju rätt ovan att köra klunga, så det blev en bra övning för mig också, 20 mil totalt. Kanske körde jag lite ryckigt någon gång, men tempot måste ju upp i nedförsluten och medvinden. Jag cyklade upp till samlingen i Billdal, men å andra sidan körde hem direkt via Kungsbacka. Jag kände mig stark hela vägen, intressant nog hade jag en puls på 66% när jag låg i långsamma ledet under första halvan. Det är ju acceptabelt lågt. På filmen nedan ligger jag på en puls av 140-143 när vi bombar på i 53 km /h. Också godkänt.

Vi var nog 35-40 som startade, men alla har nog inte hunnit komma i form för Vättern än. Någon hade också cyklat dagen innan, så det var en del som fick kliva av eller vila ganska tidigt. Som minst var det 5-6 personer som rullade runt i kedjan, men oftast lite fler. Vi snittade ganska exakt 40.

För min egen del var det ett bra formbesked och bra träning för sittknölarna. Jag har annars sällan tålamod att cykla så mycket längre än 2.5-3 h.

Tillsammans med London Marathon (läs den osannolika race reporten) med bilder för ett par helger sedan på 2.41 känns det som att kapaciteten finns i kroppen. Bara simningen kvar då.

Det blir ju ganska låga effekttal när man kör klunga. 236 (!) i average och 273 i NP. Hela rundan här: https://connect.garmin.com/modern/activity/1159377109

Det kan ju jämföras med mitt senaste pass (i princip solo) runt Lygnern då jag körde 280 i average och 310 i NP. (https://connect.garmin.com/modern/activity/1156330606). Då körde jag 34.3 i snitt runt den pölen.

Tack till Garmin, GoCoCo, Nordic Wellness, Indiebars och Triathlon Väst.

Filmen hittar du här:

 

 

 

3 thoughts on “Film till Falkenberg ToR som hjälpryttare.

  1. Björn Sandgren

    Hej, såg att din Garmin FTP-setting är 290 och att ditt NP-värde på Lygnern-rundan var 310. Vad innebär det? Är ditt FTP-värde bättre än 290 eller brukar NP på en 2-timmars runda vara högre än FTP? För i teorin så ska väl NP “verklig” genomsnittlig watt och FTP ska man ju bara kunna hålla en timma? Roligt med träningssiffror:)

    Reply
    1. tridurance Post author

      Hej! Tack för frågan. Ftp är mätt på monark, och dessutom är jag starkare nu. Jag bör nog ändra ftp till 310-330

      Reply

Leave a Reply

